مردم باید زمامداران خود را نصیحت و انتقادات خود را مطرح کنند. به این شکل نیست که وقتی کسی مسووولیت دارد، مصونیت هم داشته باشد. تنها معصومان(ع) ..
28 بازدید
تاریخ ارائه : 6/14/2014 8:14:00 AM
موضوع: علوم سیاسی

امام جمعه کازرون در گفت وگو با شفقنا: جامعه ای که در آن فقر و تبعیض باشد، از بهشت و عدالت دور می شود

امام جمعه کازرون یکی از تفاوت های دولت اسلامی با دولت غیر اسلامی را وظیفه آن برای فراهم کردن بستر هدایت و به بهشت رفتن مردم می داند و می گوید که معیار برای برخورد با جرایم و اعمال زور، قانون است و نه فراتر از آن. او می گوید به این شکل نیست که وقتی کسی مسوولیت دارد، مصونیت هم داشته باشد و امر به معرو ف و نهی از منکر، وظیفه متقابل بین مردم و زمامداران است. امام جمعه کازرون معتقد است که ایجاد بستر برای بهشت رفتن نباید تنها به امر به معروف در مسایل اخلاقی و منکراتی محدود شود. اقتصاد جامعه ای که می خواهد به سعادت و بهشت برسد نیز باید سالم و عدالت محور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد خرسند در گفت وگو با شفقنا (پیگاه بین المللی همکاری های خبر شیعه)، فلسفه ارسال رسل و انزال کتب را هدایت بشر دانست و اظهار کرد: در قرآن گفته شده است که «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ»؛ در این آیه تاکید می شود که پیامبر(ص) را برای هدایت فرستاده شده است. در جای دیگری نیز گفته شده است که «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» در اینجا نیز این تاکید وجود دارد که پیامبران، افرادی از جنس مردم هستند و برای هدایت و پاکیزه کردن مردم فرستاده شده اند. براساس آیات قرآن، هدف دین، هدایت است. اگر بشر، خود می تواند راه حق را تشخیص دهد و خود به تنهایی می تواند به بهشت رود، پس فلسفه فرستادن 124هزار پیغمبر برای چه بوده است؟ ارسال کتب برای چه بوده است؟

او افزود: منطق انبیا، منطق هدایت بوده است؛ نه اجبار و هیچ پیامبری با زور شمشیر، مردم را هدایت نکرده بلکه با تربیت، تزکیه، سازندگی و سیره عملی بوده است. بر اساس آیه «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» انبیا شمشیر و زور را در مقابل کفار، گردنکشان و متجاوزان به کار می بردند و هیچ پیامبری آغازگر جنگی نبوده است. پیامبر اسلام نیز آغازگر جنگ نبود و همیشه دفاع می کرد، بنابراین مردم برای تشخیص راه درست از نادرست، احتیاج به هادی و هدایت گر دارند و انبیا هم برای همین موضوع مبعوث به رسالت شده اند.

خرسند در توضیح حجیت شرعی، عقلی و اخلاقی داشتن یا نداشتن اعمال زور و شلاق برای هدایت مردم توضیح داد: به طور مثال آیا می توان گفت که همه دوربین ها و ماموران راهنمایی و رانندگی برداشته شوند تا همه خود رعایت کنند؟ به هر حال همواره درصدی هستند که این قوانین را رعایت نکنند و اینجاست که باید او را جریمه کرد و حتی گواهینامه رانندگی اش را باطل کرد. در مثالی دیگر اگر فردی رستوران دار، نانوا یا غیره، مقررات بهداشتی را رعایت نکرد، به او تذکر می دهند؛ اگر باز هم این عدم رعایت اتفاق افتاد، در نهایت مغازه او مهر و موم خواهد شد. در این موارد نمی توان گفت: «چرا؟» به دلیل اینکه با سلامتی مردم در ارتباط است. مسایل اعتقادی و اخلاقی نیز به همین صورت است که اگر فردی حرمت شکنی کرد یا قانون را رعایت نکرد، اسلام با او برخورد می کند.

او تصریح کرد: آیا می توان گفت در ماه رمضان روزه خواران را شلاق نزنیم و همه خود، احترام را رعایت کنند؟ شرع اسلام می گوید او را شلاق بزنید یا اگر نعوذ بالله کسی مرتکب عمل منافی عفت شد،  شلاق دارد؛ حد و حدود اسلامی را که نمی شود تعطیل کرد.

امام جمعه کازرون با اشاره به بحث مطرح شده که «مردم را نباید به زور شلاق به بهشت برد» گفت: بله! ما هم این را قبول داریم اما اصلی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» وجود دارد که به معنای نظارت همگانی است یعنی اگر کسی خلافی مرتکب شد، به او تذکر داده شود. حال این امر به معروف هم مراتب دارد؛ حداقل آن انزجار قلب و بعد تذکر لسانی است و حتی تا مرحله جنگ و شهادت نیز پیش می رود. به طور مثال قیام امام حسین(ع)، حد اعلای امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین اسلام به دنبال این نیست که دین را با اکراه به مردم بقبولاند یا مردم را به زور به بهشت برد. فرمایشات مقام معظم رهبری در روز 13 رجب، به استناد فرمایش امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه که می فرمایند «اگر از من اطاعت کنید، شما را بهشت می برم» را ملاحظه بفرمایید. امیرالمومنین(ع) چرا این ادعا را مطرح می کند؟ پس کسی بگوید که امیرالمومنین(ع) چه کاره است و مردم خود باید به بهشت روند؟

او با تاکید بر اینکه بهشت رفتن طریقی دارد و بسیاری از افراد به نام بهشت، به ضلالت و گمراهی می روند، اظهار کرد: بنابراین بحث اجبار یکی از مراحل است و به این شکل نیست که اسلام بخواهد در همه موارد، طرفدار خشونت یا اجبار باشد اما اگر فردی حریم های دین و اخلاق را رعایت نکند، اسلام با قاطعیت با او برخورد می کند. اینجاست که بحث امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شود. یکی از تفاوت های دولت اسلامی و الهی با دولت غیر اسلامی، لاییک یا استکباری در همین است که دولت اسلامی وظیفه دارد بستر هدایت و به بهشت رفتن مردم را تامین کند بنابراین حرف اشتباهی است که گفته شود دولت هیچ نقشی در این مورد ندارد.

خرسند با اشاره به اصل «امر به معرو ف و نهی از منکر» در اسلام ، توضیح داد: این اصل به معنای نظارت همگانی است و همه این وظیفه را دارند اما طبق قانون، وظیفه ما تنها تذکر لسانی است و بیشتر از آن که اعمال خشونت را در بر بگیرد، وظیفه دولت اسلامی است. به هر حال بدحجابی، شرابخواری در خیابان و امثال آن یک جرم و هنجارشکنی هست یا نیست؟ وظیفه ما در این زمینه تذکر دادن است؛ من که وظیفه ندارم او را در خیابان بخوابانم و شلاق بزنم اما دستگاه قضایی موظف است او را بگیرد و به جرم شرابخواری شلاق هم بزند. آیا می توان گفت دولت اسلامی و دستگاه قضایی این حق را ندارد؟ خیر! همان قانونی که به مامور نیروی انتظامی اختیار می دهد که ماشینی را به خاطر سبقت غیرمجاز جریمه کند، به دستگاه قضایی هم اجازه داده تا فردی که در ملاء عام شراب خورده یا روزه خواری کرده است را شلاق بزند.

او با بیان اینکه قانون اساسی جهوری اسلامی ایران نیز اصل امر به معروف و نهی از منکر را به رسمیت شناخته است، گفت: اما کسی اجازه ندارد، فراتر از قانون این اصل را انجام دهد، شرع نیز چنین اجازه ای نمی دهد. در اسلام حتی گفته می شود که اگر به گوش فردی که می خواهند همین لحظه اعدام کنند، بزنید، او حق دارد این سیلی را قصاص کند بنابراین معیار برای برخورد با جرایم و اعمال زور، قانون است و نه فراتر از آن. قانون نظام جمهوری اسلامی هم منطبق بر قوانین شرعی، مصوب مجلس و فقهای شورای نگهبان است؛ فتوای امام(ره) ومقام معظم رهبری نیز می گوید که خلاف مقررات جمهوری اسلامی جایز نیست و در اینجا منظور همه مقررات جمهوری اسلامی است.

خرسند در زمینه وظیفه امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به حکومت جهت هدایت مسوولان و حاکمان به بهشت، گفت: اصلی در اسلام وجود دارد، تحت عنوان «النصیحة لائمة المسلمین» یعنی مردم باید زمامداران خود را نصیحت و انتقادات خود را مطرح کنند. به این شکل نیست که وقتی کسی مسووولیت دارد، مصونیت هم داشته باشد. تنها معصومان(ع) دارای مقام عصمت هستند بنابراین وظیفه امر به معرو ف تنها به این شکل نیست که دولت وطیفه دارد مردم را امر به معروف و نهی از منکر کند بلکه مردم هم وظیفه دارند، دولت و زمامداران خود را امر به معرو ف و نهی از منکر کنند. این یک وظیفه متقابل بین مردم و زمامداران است.

او در پایان با اشاره به وظیفه دولت و حکومت اسلامی برای فراهم کردن بستر هدایت جامعه به سمت بهشت، بیان کرد: بسترسازی برای بهشت رفتن مردم فقط به این مسایل نیست. اقتصاد نیز بر عاقبت به خیر شدن و بهشت رفتن مردم تاثیر دارد؛ جامعه ای که در آن فقر، نداری و تبعیض باشد، از بهشت و عدالت دور می شود. ایجاد بستر برای بهشت رفتن نباید تنها به امر به معروف در مسایل اخلاقی و منکراتی محدود شود. خیر! اقتصاد جامعه ای که می خواهد به سعادت و بهشت برسد نیز باید سالم و عدالت محور باشد، نباید فقر و تبعیض در آن جامعه وجود داشته باشد. این بحث را باید جامع و در همه زمینه ها و نه نها در یک حوزه مشاهده کرد.

انتهای پیام

www.shafaqna.com/persian