بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است.
38 بازدید
تاریخ ارائه : 3/11/2014 6:09:00 PM
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است.

آیت الله العظمی وحید خراسانی : ابتدا عاشق فلسفه بودم – اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری حوزه ، آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر مبارکه «یس» پرداخت و با اشاره به آیه «أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ»، گفت: همه آلهه‌ها از دو مسأله انقاد و شفاعت عاجز هستند.

ایشان با بیان اینکه اثر توحید توکل است، ابراز کرد: کسانی که ایمان به توحید دارند متوکل هستند؛ انسان اگر توکل داشت موحد و اگر توکل نداشت مشرک است.

این مرجع تقلید با اشاره به مراتب توحید و شرک، اظهار داشت: آنهایی که موحد خالص هستند به مقام توکل رسیده‌اند و به وحدانیت خدا ایمان دارند.

آیت الله وحید خراسانی با اشاره به آیه «وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»، گفت: آنچه به انسان می‌رسد یا ضرّ و یا خیر است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: از آیه فوق استفاده می‌شود که هر خیر و ضرّی از سوی خداوند و متعال است، اگر خدا ضرری بفرستد کسی جز خداوند نمی‌تواند آنرا برطرف کند و اگر خیری بدهد بخشش او را ردّ کننده‌ای نیست.

ایشان با بیان اینکه بهترین مقام این است که انسان پستی و وادادگی خود نزد خداوند را متوجه شود، افزود: اگر انسان بداند که علماً و عملاً به حقایق نرسیده و بداند که نمی‌داند و بفهمد که نفهمیده این بالاترین نعمت است.

این مرجع تقلید با اشاره به معنای توکل، اظهار کرد: توکل به قدری مهم است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از جبرئیل این مسأله را سؤال کرد و جبرئیل جواب داد توکل مرکب از علم و عمل است.

آیت الله وحید خراسانی ادامه داد: در روایتی از امام علی(علیه السلام) آمده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در شب معراج از خدا سؤال کرد که کدام اعمال افضل است و خداوند فرمود؛ افضل از توکل و رضا به قضای الهی نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر کسی از همه برید و به خدا معتصم شد خداوند او را از کید و کینه دشمنان می‌رهاند؛اگر به توحید رسیدیم به توکل خواهیم رسید اما اگر بویی از توحید و خداشناسی نبرده باشیم بویی از حقایق قرآنی نخواهیم برد.

ایشان با تأکید بر اینکه همه چیز در قرآن و روایات است به طلاب توصیه کرد که وقت خود را صرف قرآن و روایات کنند و خاطرنشان کرد: بنده سال‌ها نزد فیلسوف بزرگ مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی که فیلسوف خراسان بود، فلسفه را تلمذ کردم چون از اول عاشق این رشته بودم اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است.

نوشته های مرتبط

  1. آیت الله العظمی وحید خراسانی و نقد فلسفه و عرفان
  2. آیت‌ الله وحید خراسانی : سرّ تفسیر قرآن منحصر به قرآن و چهارده معصوم‌ علیهم السلام است
  3. حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی: عمرمان تمام شد اما قرآن را نشناخته‌ایم.
  4. دانلود کتاب نگرشی بر فلسفه و عرفان اثر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دام ظله)
  5. دانلود کتاب فلسفه و عرفان از منظر آیت الله سید ابو الحسن اصفهانی و نظرات علمای شیعه
  6. جبر کامل در کتاب انسان کامل (نسفی) – سایت حضرت آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی
  7. گفتگوی مهرنامه با مهدی نصیری پیرامون اظهار نظر آیت الله سیستانی درباره فلسفه ملاصدرا