ارتداد
25 بازدید
تاریخ ارائه : 12/26/2012 9:59:00 AM
موضوع: حقوق

 

به نام بهترین راهنمایان

در این مقاله سعی بر این داریم تا احکام مربوط به مرتد را در بین ادیانی هم چون اسلام مسیحیت یهود و زرتشتی برسی کنیم امیدوارم شما هم تا پایان با ما همراه باشید تا با لطف خداوند درهای حقیقت بر دلهای ما باز  شود. آمین

ابتدا ارتداد را در اسلام برسی می کنیم: 

ارتداد در لغت به معنای رجوع و بازگشت است. قرآن در مورد مرتدان می فرماید: (کسانی که بعد از ایمان کافر شوند غضب خدا بر آنها است و عذاب عظیمی در انتظارشان است.)مرتد در فقه اسلامی دو نوع است مرتد فطری و مرتد ملی و باز هر کدام به جنسیت طرف هم تقسم میشود .

مرتد فطری یعنی کسی که از پدر و مادر مسلمان – هر دو یا یکی از آنان – به دنیا آمده باشد و پس از بلوغ ، از اسلام برگردد.

و مرتد ملی به کسی گفته می شود که والدین او هر دو غیر مسلمان باشند و پس از بلوغ پذیرای اسلام شود و سپس از اسلام برگردد.
در مورد حکم مرتد ، فقهای امامیه بین مرد و زن تفاوت قایل اند. زن مرتد فطری یا ملی در صورت توبه کردن توبه او پذیرفته است و احکام ارتداد از او برداشته می شود و در صورت توبه نکردن، زندانی و تعزیر می شود پس این از حکم ارتداد خانم ها.

اما در مورد آقایان چه ؟

مرتد اگر ملی باشد و بعد از ارتداد پشیمان شود و توبه نماید بخشیده میشود. و اگر پشیمان نشود و یا مرتد فطری باشد (خواه توبه کند یا نه ) اعدام میشود البته در صورتی که چهار شرط زیر را شامل شود در غیر این صورت باز هم اعدامی در کار نخواهد بود.

مطابق نظر مشهور فقهای امامیه موجب ارتداد نیست اگر انکار ضروری دین همراه و ملازم با انکار اصول دین نباشد.

بنابراین انکار اصول دین یا انکار ضروری دین اگر دارای شرائط زیر باشد موجب ارتداد می گردد :

۱٫ ضروری بودن آن مسلم و نزد تمام فرق اسلامی پذیرفته شده باشد.

۲٫ انکار آن ، ملازم با انکار اصول دین باشد.

۳٫ شخص منکر، متوجه و آگاه به این ملازمه باشد.

۴٫ به این ملازمه و نتایج و پیامدهای آن متعهد و وفادار بماند.

توجه داشته باشید اگر یکی از شرایط مذکور وجود نداشته باشد مطابق قاعدة (تدرء الحدود بالشبهات) مرتد شناخته نمی شود و حکم ارتداد در مورد او اجرا نخواهد شد.(مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى جلد ۱ صفحه ۲۷۵ )

چند خط بالا  کل آیات و روایاتی بود که توسط فقها تبدیل به احکام شده که برای اطلاع بیشتر میتوانید به رساله تک تک مراجع تقلید سری زده و آنها را برسی کنید.

علت بوجود آمدن حکم ارتداد:

با توجه به ماجرایی که بعضى از مفسرین در تفسیر آیه ۷۲ آل عمران  به عنوان شان نزول آیه ذکر کرده اند و برخی  از آن به عنوان خاستگاه حکم ارتداد یاد کرده اند  به این آیه بسنده می کنیم :

خلاصه ماجرایی که در شان نزول آیه ۷۲ سوره آل عمران گفته شده است بدین گونه می باشد: عده ای از ایشان (یهودیها ،توطئه کردند ) به قرآن ایمان بیاورند و با جماعت مؤمنین مخلوط شوند ، آن گاه در آخر روزمرتد گشته ، چنین وانمود کنند که اگر ما صبح مسلمان شدیم ، براى این بود که از ظاهر دعوت اسلامى امارات و نشانیهاى صدق و حقیقت را احساس کردیم ، ولى در آخر روز برایمان ثابت شد که این دعوت صحیح نیست، چون شواهدى براى بطلان آن یافته، فهمیدیم این آن دینى نیست که بشارتهایش در کتب ما آمده ، و این آن پیامبرى نیست که کتب ، از آمدنش خبر داده ، و این خود نقشه و توطئه اى است که مؤمنین را دچار تردید در دین خود مى سازد و عزیمتشان را سست مى کند ، و در نتیجه سورت و وحدت کلمه شان شکسته مى شود و احدوثه اى که پدید آورده اند باطل مى گردد. (ترجمه تفسیر المیزان , ج ۳، ص ۴۰۶).

اکنون آیات مربوط به ارتداد را در تورات برسی می کنیم و سپس به سراغ سنت کلیسا خواهیم رفت و تاریخ را کمی در این مورد کنکاش خواهیم کرد. 

۱) اولین آیه درباره ارتداد در سفر خروج عهد عتیق باب ۳۲ آیات ۱ تا ۲۸ آمده است خلاصه ماجرا به این شرح است:

زمانی که حضرت موسی علیه السلام برای نزول تورات در کوه طور معتکف شد و مدت غیبت او به طول انجامید، بنی اسرائیل به هارون مراجعه کردند و از او خواستند خدای مجسّمی برای آنان قرار دهد، و لذا هارون از آنان خواست هر چه جواهر آلات به همراه خویش دارند بیاورند و آنها چنین کردند و سپس هارون، جواهرات را به شکل گوساله ای در آورد و بنی اسرائیل آن را پرستیدند، و هنگامی که موسی علیه السلام از این انحراف اطلاع یافت، سخت بر آشفت و از جانب خداوند فرمان رسید که کاهنان، یعنی فرزندان (لاوى)، همه کسانی را که بر غیر خدا سجده کرده اند بکشند و چنین شد و در آن روز، سه هزار نفر از بنی اسرائیل کشته شدند.

این ماجرا در قرآن سوره بقره ، آیه ۵۱ – ۵۴  نیز آمده  با این تفاوت که سازنده گوساله هارون نیست بلکه سامری بوده (گوساله سامری معروف عام و خاص است) و دوم اینکه به این سختگیرانه ای که ۳۰۰۰ نفر کشته ذکر شود نیست.

۲) سفر لاویان باب ۲۴ آیه ۱۶ :

هر که اسم یهوه را کفر گوید باید کشته شود و تمامی جماعت او را باید سنگسار کنند. خواه غریب باشد خواه متوطن چونکه اسم را کفر گفته کشته شوند. (فقط به خاطر گفتار زبانی باید اعدام شود این را در اسلام مقایسه کنید با چهار شرطی را که برای یک اعدام لازم است)

۳) دومین آیه مربوط به سفر تثنیه باب ۱۳ آیات ۶ تا ۱۱:

اگر برادرت که پسر مادرت باشد یا پسر یا دختر تو یا زن هم آغوش تو یا رفیقت که مثل جان تو باشد تو را در خفا اغوا کند و گوید که برویم و خدایان غیر را که تو و پدران تو نشناختید عبادت نماییم. از خدایان امت هایی که به اطراف شما می باشند خواه به تو نزدیک و خواه به تو دور باشند از اقصای زمین تا اقصای دیگر آن. او را قبول مکن و او را گوش مده و چشم تو بر وی رحم نکند و بر او شفقت منما و او را پنهان مکن. البته او را به قتل برسان، دست تو اول به قتل او دراز شود و بعد دست تمام قوم. و او را سنگسار نما تا بمیرد

۴)عهد عتیق سفر تثنیه باب ۱۳ آبه ۱۱ تا ۱۶:

خلاصه آیه این است که اگر از یکی از شهر ها خبر یابی که منحرف شدند و خدای غیر را عبادت کردند  آنگاه تحقیق کن اگر درست بود ساکنان آن شهر را به دم شمشیر بکش  و همه غنیمت ها را در کوچه جمع کن و شهر را با تمامی غنیمت هایش بسوزان.

۵) در جای دیگری  ازتورات (سفر تثنیه باب ۱۷ آیه ۲ تا ۷ ) به صورت صریح  حکم مجازات مرتد بیان شده است که می گوید:

اگر در میان تو در یکی از دروازه هایت که یهوه خدایت به تو می دهد، مرد یا زنی پیدا شود که در نظر یهوه خدایت کار ناشایسته نموده و از عهد او تجاوز کند و رفته و خدایان غیر را عبادت کرده، سجده نماید، خواه آفتاب یا ماه یا هر یک از جنود آسمان که من امر نفرموده ام و از آن اطلاع یافته و بشنوى، پس نیکو تفحص کن و اینک اگر راست و یقین باشد که آن رجاست در اسرائیل واقع شده است، آن گاه آن مرد یا زن را که این کار بد را در دروازه هایت کرده است، بیرون آن مرد یا زن را سنگسار کن تا بمیرند. از گواهی دو یا سه شاهد، آن شخص که مستوجب مرگ است کشته شود. از گواهی یک تن کشته نشود. اولاً، دست شاهدان به جهت کشتن برافراشته شود و بعد از آن، دست تمامی قوم؛ پس بدی را از میان خود دور کرده اى…و جمیع اسرائیلیان چون بشنوند خواهند ترسید و بار دگر چنین امر زشتی را بین شما مرتکب نخواهند شد.

۶) کتاب دوم تواریخ، باب ۱۵، آیه ۱۳:

و هر کسی که یهوه خدای اسرائیل (دقت کنید نمی گوید خدای مردم، می گوید خدای اسرائیل) را طلب ننماید، خواه صغیر باشد خواه بالغ، خواه مرد و خواه زن، باید کشته شود! این را مقایسه کنید با تقسیم بندی مرتد در اسلام برای زن و مرد و فطری و غیر فطری

و بسیاری آیات دیگر

در عهد جدید هم آیاتی برای کشتن و اعدام وجود دارد که به دلیل اختصار از آنها می گذریم

زیرا در انجیل متی، باب ۵ ، آیه ۱۷ و ۱۸ آمده :

گمان مکنید که من آمده ام تا تورات یا صحف انبیاء را باطل سازم، من نیامده ام تا آنها را باطل کنم بلکه آمده ام آنها را اجرا کنم. زیرا تا آسمان و زمین زایل نشود همزه یا نقطه از تورات هرگز زایل تخواهد شد تا همه (قوانین و دستورات) انجام شود.

خوب اینهم از مهربانی عیسی مسیحیان ! البته پیامبر عظیم الشانی مثل عیسی (ع)مجری احکام واقعی خداوند است.

اینها که ذکر شد نص صریح کتاب مقدس بود که انکار آن وجود ندارد !

اکنون به سراغ سنت کلیسا میرویم تا ببینیم کارنامه آنها در مقابله با ارتداد تا چه حد درخشان است. اینجای کار خیلی راحتر است پدران روحانی آنقدر در این مورد خطا کرده اند که ذکر آنها سر به فلک میزند.
دوستان مسیحی که دایه دار حقوق بشر و آزادی در ایران شدید توجه کنید ما درباره لاییک ها و بی خدایان نمی خواهیم صحبت کنیم بلکه درباره خود کلیسا و خود جناب پاپ صحبت میکنیم پس خوب توجه کنید:
دوستان که در این سایت به دنبال حق هستید محکمه تفتیش عقاید یا انگیزیسیون برای محاکمه کسانی درست شده بود که حتی طرز فکر مخالف آموزه های کلیسا داشتند (باز خدا پدر مسلمونا رو بیامورزه تا وقتی عقیده به عمل نینجامیده هیچ کاری ندارند)
همین پدران روحانی “راموس فیلسوف” را به قتل رساندند همین ها زبان “وانینی” ایتالیایی را بریدند و سپس اورا خفه کردند و بعد بدنش را سوزاندند (باز هم پدر مسلمونا رو بیامرزه که مرتدی که بخواهد بمیرد را فقط طناب دار به گردنش انداخته و بعد از مرگ محترمانه به خاک سپرده میشوند)
در کتاب دومذهب از قول “مارسل کاشن” نوشته:

در این دوره ۵ میلیون نفر را به جرم فکر کردن و تخطی از آموزه های کلیسا به دار آویختند تنها از سال ۱۴۸۱ تا ۱۴۹۹ یعنی طی ۱۸ سال بنا به دستور محکمه تفتیش ده هزار نفر را زنده زنده سوزاندند (کاری که در اسلام حتی با سگهایشان نمی کنند) حدود هفت هزار نفر را شقه کردند و نزدیک صد هزار نفر در زیر شکنجه مردند.

ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن جلد ۱۸ نقل میکند که :

«محکمه تفتیش عقاید، قوانین و آیین دادرسى اى خاصّ خود داشت. پیش از آنکه دیوان محاکمات آن در شهرى تشکیل شود، از فراز منابر کلیساها فرمان ایمان را به گوش مى رسانید و از مردم مى خواست که هر کدام، از ملحد و بى دین و بدعت گذارى سراغ دارند به سمع اعضاى محکمه تفتیش برسانند. ( اشخاص بدون اینکه  اظهار به ارتداد کرده باشند به شدیدترین وجه ممکن کشته شده اند) او در کتابش می نویسد: «شماره قربانیان  از سال ۱۴۸۰ تا ۱۴۸۸ [یعنى در مدّت ۸ سال بالغ بر] ۸۸۰۰ تن سوخته و ۹۶۴۹۴ تن محکوم به مجازاتهاى دیگر، و از سال ۱۴۸۰ تا ۱۸۰۸ بالغ بر ۱۹۱۲ تن سوخته و ۲۹۱۴۵۰ تن محکوم به مجازاتهاى سنگین تخمین زده شده است.»

ارتداد در آیین زرتشت: 

همچنین  ادله و شواهد فراوانی وجود دارد که مجازات مرتد در آیین زرتشت هم  اعدام بوده است ، و از آن جمله، متن نامه (تنسر)، موبد موبدان در دوران اردشیر بابکان می باشد که در تاریخ طبرستان موجود است و به صورت مستقل نیز به وسیله مجتبی مینوى، در سال ۱۳۱۱ منتشر شده است.که در بخشی از این نامه آمده است :« بدان که عقوبات بر سه گناه است یکى میان بنده و خدا که از دین برگردد و بـدعتى احداث کند در شریعت
و یکى میان رعیت و پادشاه که عصیان کند یا خیانت یا غش یکى مـیان برادران دنیا که یکى بر دیگرى ظلم کند ر این هر سه , پادشاه , سنتى پدید فرمود به بسیار بـهـتـر از آنِ پیشینیان .
چه در روزگار پیشین هر که از دین برگشتى , حالاً عاجلاً قتل و سیاست فرمودندى شهنشاه فرمود که چنین کسى را به حبس بازدارند، و علماء مدت یک سال به هر وقت او را خـوانـنـد ونـصیحت کنندو ادله و براهین بر او عرض دارند و شُبهه را زایل گرداننداگر به توبه وانـابـت واسـتغفار باز آید او را خلاصى دهند
واگر اصرار ِ استکبار, او را بر استدبار دارد, بعد از آن قتل فرمایند.فردوسی نیز ماجرای فوق را چنین در شاهنامه آورده است:

که زرتشت گوید به استا و زند                  که : « هر کس که از کردگار بلند

بپیچد »؛ به یک سال پندش دهید             همان مایه ی سودمندش دهید

پس از سال اگر او نیاید به راه                   کُشیدش به خنجر، به فرمان شاه »

 

خلاصه:

این مقاله برای توهین و فرافکنی و تشویش اذهان و عقاید نوشته نشده (کاری که بعضی ازدوستان مسیحی در این سایت انجام می دهند ) بلکه هدف فقط و فقط این است که نشان دهیم خط قرمز در هر دین آیین و کشوری وجود دارد حتی در پر ادعاترین آنها یقینا اگر در تورات حکمی برای قتل مرتد آمده در آن زمان واقعا لازم بوده و این جزء علم خداوندی است و بس.

 

منابع :

- قرآن

-  عهد عتیق

-  عهد جدید

- حقیقت مسیحیت

- مسیحیت از لابه لای متون

- منابع اینترنتی موسسه باقر العلوم و وبلاگ های مسیحیت پژوه