هرگز نباید این نکته را فراموش کرد که تا دشمن شکست خورده ای به نام شیطان هست فتنه برای بنی آدم نیز هست
47 بازدید
تاریخ ارائه : 12/28/2013 11:02:00 AM
موضوع: علوم سیاسی

برسی فتنه ها از دیدگاه آیت الله جوادی آملی؛

خطرناک‌ترین فتنه سیاسی برای امت اسلامی

هرگز نباید این نکته را فراموش کرد که تا دشمن شکست خورده ای به نام شیطان هست فتنه برای بنی آدم نیز هست.

به گزارش جهان، وبلاگ طاووس نوشت:
بسمه تعالی
 
حماسه بزرگ نهم دی ملت  ایران را گرامی می داریم وبه همین مناسبت وبا توجه به بصیرتی که ملت مسلمان ایران در از بین بردن یک فتنه مهم انجام دادند. به بررسی یکی از یزرگترین فتنه ها وخطرات سیاسی  که همان فتنه و دسیسه کافران،مشرکین ویهود ومسیحیت به همراهی نفاق داخلی که امت اسلام را تهدید میکند. از دیدگاه استاد معظم حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر شریف تسنیم که در واقع همان معارف قرآنی است. هرچند مختصر وکوتاه می پردازیم به امید اینکه ره توشه ای جهت آمادگی برای ازبین بردن فتنه های آینده باشد.
 
معنای فتنه:

 
فتنه به معنای امتحان و ابتلاست و ریشه آن «فتنتُ الذهب والفضّة» است و در موردی اطلاق می‏شود که با گداختن طلا و نقره در آتش، خوب و بد آن از هم جدا شود برخی از محقّقان قائلند که دو خصوصیت اختلال و اضطراب در ریشه این مادّه، اشراب شده و با این دو ویژگی از موادّی چون اختبار، ابتلاء و امتحان امتیاز می‏یابد[1]فتنه به معنای آشوب است، و  در آشوب، تموّج، تحول، تقلّب و اضطراب است [2]
 
هرگز نباید این نکته را فراموش کرد که تا دشمن شکست خورده ای به نام شیطان هست فتنه برای بنی آدم نیز هست (یا بنی آدم لا یفتَنَنّکم الشیطان کما أخرج أبَوَیْکم من الجنّة) یعنی ای فرزندان آدم مواظب باشید که شیطان نسبت به شما فتنه نکند همان‏طور که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون برد. [3]
 
فتنه کفار ومشرکین
 

شیطان با شرک وکفر ونفاق سعی در آشوب وفتنه برای امت اسلامی دارد.به این معنی که مشرکین،کفار ومنافقین تمام تلاش خود را می کنندتا نابودی مسلمانان ،دوری آنان از ارزشها،ودست برداشتن از اسلام وتا اینکه مسلمانان از آنها پیروی کنند.ودر قرآن کریم تحذیر پیامبر از فتنه آنها و پیروی از هواهایشان  اشاره  شده است.(ولاتَتَّبِع اَهواءَهُم واحذَرهُم اَن یَفتِنوک) [4] .در قرآن کریم و تاریخ اسلام به پاره‌ای از دسیسه‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی آنان، چون شکنجه و آزار مسلمانان، القای شبهات، دعوت به کفر و محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابی‌طالب، اشاره شده است. [5]
 
با توجه به آیه 193سوره مبارکه بقره تا هنگامی که بساط فتنه شرک برچیده و دین خدا فراگیر نشده است با مشرکان بایدجنگید، زیرا مشرکان گرچه از سرزمین اسلامی اخراج شوند هرگز از فتنه و ترفندهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سرانجام نظامی برای دور داشتن مسلمانان از حریم اسلام و ترویج شرک دست‏بردار نخواهند بود، [6]
 
گرچه واژه فتنه در شرک استعمال نشده؛ لیکن بت‌پرستی صحنه‌گردان سیاسی، منحوس‌ترین وسیله دسیسه و نیرنگهای رنگارنگ بوده است. بتها و بت‌پرستان مهم‌ترین انگیزه یا اثر آنها ترفند گمراه کردن است، از این‏رو آنها را فاتن گویند، گرچه خدای سبحان اجازه اثربخشی به آنها نمی‌دهد: (فَإنَّکُم وما تَعبُدون  ما أنتُم عَلَیهِ بِفاتِنین) فَتّان (به فتح) که از همین واژه است شیطان است، چون مردم را از دین گمراه می‌کند و در حدیث است که: «المسلم أخو المسلم یتعاونان علی‌الفُتّان»؛ یعنی مسلمانان یکدیگر را کمک می‌کنند بر ضدّ کسانی که مردم را از حق گمراه می‌کنند. [7]
 
به قرینه تقابل «فتنه» و «دین»، در آیه مذکور (وقتِلوهُم حَتّی لاتَکونَ فِتنَةٌ ویَکونَ الدِّینُ) منظور از فتنه، شرک و کفرِ ترفندساز است.[8]
 
خدای سبحان علّت تشریع جهاد با مشرکان را شرک و فتنه‌نگیزی آنان دانسته است و گناه دسیسه و آشوبهای آنان را بزرگ‌تر از کشتار در ماه حرام می‌داند: (والفِتنَةُ اَکبَرُ مِنَ القَتل).توضیح اینکه برخی مسلمانان برای به دست آوردن اموالشان که در مکّه به دست مشرکان مصادره شده بود، به کاروانی تجاری از مشرکان مکه حمله کردند و یکی از آنان را کشتند؛ ولی مشرکان با شرک و دسیسه و فتنه‌گری زمینه کشتار جمعی از مسلمانان را فراهم کردند.[9]
 
مشرکین وکفار فتنه ساز هستند حتی اگر داخل سرزمین اسلامی نباشندوتمامی تلاش خور را در نابودی توحید واسلام به کار خواهند گرفت لذا خطاب به مسلمان صدر اسلام قرآن می فرماید:بدانید وقتی مشرکین را از حجاز برانید چنین نیست که با رفتن به حبشه و جای دیگر از فتنه دست بردارند، بلکه باز به فتنه‌گری و آشوب می‌پردازند، پس برای خشکاندن ریشه فتنه و شرک، آنان را رها نسازید تا اینکه دست از فتنه بشویند و در آن صورت از تعدی به آنان بپرهیزید.[10]
 
تذکر این نکته ضروری هست که کفار ومشرکین لزوما فتنه گر نیستندبلکه ممکن است برخی از مشرکین وکفار در پناه حکومت اسلامی زندگی کنند وفتنه گری نداشته باشنداز تعبیر (حَتّی لاتَکونَ فِتنَة) بر می‌آید که باید با فتنه و شرک آشوبگر مبارزه کرد؛ نه با شخص مشرک؛ زیرا ممکن است تا آخرین لحظه در دنیا گروهی مشرک یا کافر اهل کتاب یا منافق باشند، هرچند باید در پناه اسلام زندگی کنند، با این تفاوت که اهل کتاب موظّف به پرداخت جزیه‌اند؛ امّا منافق همانند سایر مسلمانان زندگی می‌کند، گرچه عذاب او در معاد همانند کافر قطعی است. مشرک نیز می‌تواند مستأمن باشد؛ یعنی از دولت اسلامی درخواست پناهندگی کند و هیچ‌گاه در صدد فتنه و ترفند نبوده، دسیسه سیاسی را رصد نکند. چنین اموری با گستره دین الهی منافات ندارد، زیرا آنان در کنار سفره مبسوط اسلام آرمیده‌اند؛ نه اینکه در برابر حکومت اسلامی صف آرایی کرده باشند.[11]
 
راه مبارزه با این فتنه مشرکین وکفار

 
راه مبارزه با این فتنه جنگیدن ومقاتله با کفار ومشرکین فتنه گر است ودرپی آن گسترش دین الهی است. در برابر سرسختی و خشونت مشرکان و نیز یهود و نصارا که در بخشی از احکام همسان مشرکان‌اند (هرچند مسائل فقهی و حقوقی آنها جداست) قرآن می‌فرماید: پیامبر را فرستادیم تا ریشه شرک را براندازد و دین را جهانی کند. روشن است که این کار، رایگان صورت نمی‌گیرد، بلکه نیازمند نثار مال و ایثار جان است و این، نقش اساسی حضور مردم را در صحنه‌ها گوشزد می‌کند.
 
گسترش دین طبق تکلیف اوّلی رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) و مؤمنانِ به آن حضرت است، زیرا تعلیم کتاب و حکمت، تزکیه نفوس، تبلیغ احکام دینی و امر به معروف و نهی از منکر، همگی جزو واجبهای رسمی است و استقرار دین در ظلّ همین امور فرهنگی است؛ اما جنگ برای فتنه‌زدایی است، پس تحقق (یَکونَ الدِّینُ لِلّه) مرهون تعلیم و تبلیغ مزبور است و رسالت اصلی جهاد همان (لاتَکونَ فِتنَة) است و بر همین اساس وظیفه حکومت، ادامه مبارزه تا رفع فتنه و پذیرش اسلام است: (... تُقاتِلونَهُم أو یُسلِمون). [12]
 
 
 
آنچه سبب پیوستگی یک امّت می‏شود، به‏ گونه ‏ای که سعادت عدّه‏ای یا نسلی از آن امت، سعادت عدّه دیگر یا نسل‏های آینده را به دنبال آورد و به ‏عکسْ شقاوت و بدبختی آن عدّه یا آن نسل، سبب سقوط یا تنزّل بقیّه شود و همه افراد امّت (چه ظالمان و چه غیرظالمان) را در کام فتنه و عذاب فروبرد: (واتقوا فتنة لاتصیبنّ الذین ظلموا منکم خاصّة) ، وحدت قلبی و اتحاد فکری است، نه صرف اتحاد نژادی و قبیله‏ای، گرچه وحدت قومی زمینه قابلی را فراهم می‏کند و تعصب‏نژادی وسیله گرایش یا گریز را تأمین خواهد کرد، به طوری که ممکن است بستر مناسبی برای وحدت سنخی اندیشه و اتحاد صنفی انگیزه گرد [13]
 
این نکته اساسی را نباید فراموش کردکه: جنگ مشرکان با مؤمنان، نبرد ایمان و کفر است؛ نه پیکار برای گرفتن سرزمین و منابع طبیعی؛ یعنی انگیزه اصلی آنان اسلام زدایی و ارتداد مسلمانان از دین است و از همین‌رو با همه توان می‌کوشند آتش جنگ را برافروخته نگه دارند تا اگر بتوانند مسلمانان را از دینشان بازگردانند: (ولایَزالونَ یُقاتِلونَکُم حَتّی یَرُدّوکُم عَن دینِکُم إن إستَطاعوا)، گرچه گرفتن آب و خاک و منابع طبیعی مسلمانان نیز خواست فرعی آنهاست، زیرا مسلمانان را در ماجرای هجرت آزمودند و دیدند که دنیا طلاق دادگان و دلباختگان خدا و رسول و دین الهی را نمی‌توان با تنگناهای مادی تهدید کرد؛ آن‌سان که حاضرند برای حفظ دین و عقایدشان همه زندگی مادی خود را رها کرده و با دست‏خالی به مدینه مهاجرت و در آنجا با دشواری و گرسنگی در ایوان یا گوشه مسجد زندگی کنند. دست ‏شستن از زندگی فردی در آن شرایط دشوار، برای بسیاری مشکل بود، مگر برای آن دلباختگان الهی که نزولِ آیه (وکَأیِّن مِن دابَّةٍ لاتَحمِلُ رِزقَهَا اللّهُ یَرزُقُها وإیّاکُم... ) روحیه هجرت آنان را از مکه به مدینه با دست‌خالی تقویت کرد تا دینشان را حفظ کنند و توفیق همجواری با پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را دریابند. مردم مدینه نیز با استقبال از آنان و ایثار و نثار دارایی خویش از این آزمون الهی سربلند بیرون آمدند: (... یُحِبّونَ مَن هاجَرَ إلَیهِم)، (ویُؤثِرونَ عَلی أنفُسِهِم ولَو کان بِهِم خَصاصَة). [14]
 
درپایان این نکته را تاکید میکنم که دست اندازی دنیای غرب که درواقع همان سردمداران کفروشرک دنیای امروزهستنددر مسئله انرزی هسته ای یک فتنه است که بصیرت وهوشیاری نظام اسلامی وملت مسلمان را طلب می کندچنانکه حضرت استادفرمودند: ما در مذاکرات هسته‌ای ادب را رعایت می‌کنیم اما هوشمندی، درایت و کیاست را هم باید مد نظر داشته باشیم. 
 در قرآن کریم هم آمده است رفتار حسنه با کفاری که با شما کاری ندارند و علیه شما توطئه نمی‌کنند، مورد نهی خداوند نیست. با توجه  به داستان حضرت موسی و فرعون در قرآن کریم، تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما هم اکنون با فرعون عصر مذاکره می‌کند. خدا به موسی فرمود که من هم با شما و هم با فرعون هستم، با شما هستم تا شما را دستگیری کنم و با فرعون هستم تا یقه او را بگیرم. [15] .والحمد لله رب العالمین
 
 امین.قم المقدسه.8دی 1392
 
1:تسنیم،‏ جلد 5 -  صفحه 654
 2:تسنیم،‏ جلد 5 - صفحه  656
 3:تسنیم،‏ جلد 5 - صفحه  656
 4:تسنیم، جلد 22 - صفحه  613
 5:تسنیم، جلد 10 -  صفحه 577
 6:تسنیم، جلد 9 -  صفحه 624
 7:تسنیم، جلد 9 -  صفحه 614
 8:تسنیم، جلد 9 -  صفحه 624
 9:تسنیم، جلد 10 -  صفحه 577
 10:تسنیم، جلد 9 -  صفحه 627
 11:تسنیم، جلد 9 -  صفحه 628
 12:تسنیم، جلد 9 -  صفحه 631
 13:تسنیم‏، جلد 4 - صفحه  505
 14:تسنیم،جلد10-صفحه579
 15:سایت باشگاه خبرنگاران جوان-28آذر1392

کد مطلب: 333860

آدرس مطلب: http://jahannews.com/vdcaienew49nea1.k5k4.html

جهان نیوز

  http://jahannews.com