۷ محور و ۵۰ شاخص انتخاب شایسته
27 بازدید
تاریخ ارائه : 6/2/2013 8:32:00 AM
موضوع: علوم سیاسی

۷ محور و ۵۰ شاخص برای انتخاب اصلح

دانشجویان بسیجی در دانشگاهها پس از بررسیهای دقیق درخصوص شاخصهای نامزد اصلح و مطالعه دقیق و جامع فرمایشات مقام معظم رهبری و در یک فرآیند کار جمعی و نخبگانی، به یک دسته‌بندی هفتگانه از معیارهای اصلی و فرعی نامزد اصلح دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش تریبون مستضعفین یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شرایطی برگزار میگردد که نبرد و رویارویی نظام اسلامی و نظام سلطه به اوج خود نزدیک میشود، بطوریکه علیرغم سنگینتر و پیچیده‌تر شدن دشمنی‌ها، نویدبخش پیروزیها و فرصتهای بی‌بدیلی نیز برای انقلاب اسلامی است. درک این شرایط و در نظر گرفتن فرصتها و تهدیدهای موجود است که ضرورت خلق حماسه سیاسی را صد چندان مینماید. لذا با توجه به رسالت خطیر بسیج دانشجویی در روشنگری افکار عمومی و با اذعان به اینکه یکی از ملزومات خلق حماسه سیاسی در انتخابات آتی، انتخاب اصلح در کنار مشارکت گسترده مردم در انتخابات میباشد، دانشجویان بسیجی در دانشگاهها پس از بررسیهای دقیق درخصوص شاخصهای نامزد اصلح و مطالعه دقیق و جامع فرمایشات مقام معظم رهبری و در یک فرآیند کار جمعی و نخبگانی، به یک دسته‌بندی هفتگانه از معیارهای اصلی و فرعی نامزد اصلح دست پیدا کرده‌اند.

این معیار ها با تاکید براندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۷محور و ۵۰ شاخص جمع بندی شده است. ما دانشجویان بسیجی هرگز به این بهانه مغالطه آمیز که «در حال حاضر در بین نامزدهای موجود در صحنه اصلح مشخص است و نیازی به تبیین شاخص ها نیست» تن نمی دهیم و معرفی و تبیین شاخص ها را همواره تکلیف خود می دانیم.

الف- اعتقادات و مبانی فکری

۱- نگاه به غرب و نوع مواجهه نظام اسلامی و نظام سلطه

امتیاز این نیست که ما آن چیزی را بگوییم که غرب می پسندد، اینها کسانی اند که با فکر ایرانی، فکر اسلامی، هویت اسلامی و ایرانی مخالفند. کسانی با رأی ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروی ملت ایران را ببرند. کسانی سر کار نیایند که بخواهند با تملق گویی به غرب به دولت های غربی، به دولت های زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند برای خودشان موقعیتی در سطح بین المللی دست و پاکنند، اینها برای ملت ایران ارزشی ندارند. ۲۶/۲/۸۸

۲- اعتقاد به ولایت فقیه و ولایت‌مداری

التزام عملی به اصل ۱۱۰ قانون اساسی، یعنی تبعیت از سیاست های کلان نظام و حرکت بر مدار ولایت و فصل الخطاب دانستن سخنان و نظرات ولی فقیه.

ولایت فقیه است که جلوی دیکتاتوری را می گیرد، اگر ولایت فقیه نباشد، دیکتاتوری می شود. (امام خمینی (ره))

۳- میزان اعتقاد به اصول و آرمانهای انقلاب؛

الف) استکبارستیزی
ب) دفاع از مظلوم
ج) عدالت اجتماعی
د) کرامت انسانی
ه) استقلال
و) آزادی

الف) اگر کسی از نامزدهای ریاست جمهوری، کمترین نشانه نرمشی در مقابل امریکا، در مقابل دخالت های دولت های غربی، در مقابل تجاوزهای فرهنگی و سیاسی بیگانگان نشان دهد، همه دنیا باید بدانند که ملت ما به چنین کسی قطعاً رأی نخواهد داد.

ب) کمک همه جانبه به مردم فلسطین و حمایت کامل از آنان واجب کفائی بر همه‌‌ی مسلمانان است. دولتهائی که به جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از کشورهای مسلمان بخاطر کمک به فلسطین خرده میگیرند، خود متحمل این کمک و حمایت شوند تا تکلیف اسلامی از دیگران ساقط شود،‌و اگر همت و توان و شجاعت آن را ندارند، بهتر است به جای خرده‌گیری و کارشکنی، قدرشناسِ اقدامات مسئولانه و شجاعانه‌ی دیگران باشند.(۱۴/۱۲/۸۷)

ج) عدالت؛ تندروی نیست، حق گرایی است، توجه به حقوق آحاد و مردم است، جلوگیری از ویژه خواری است، جلوگیری از تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان است…. (۱۲/۵/۸۴)
یکی همین که در عدالت هم عقلانیت بایستی مورد توجه باشد هم معنویت. اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می شود یک شعار توخالی. (۱۸/۶/۸۸)

د) در نحوه اداره کشور و ارتباط با انسانها عزت ملی به این است که تک تک انسانها در یک جامعه مورد احترام قرار بگیرند. (۱۴/۳/۸۸)

ه) استقلال به این نیست که انسان شعار استقلال بدهد یا حتى مثلاً در زمینه‌هاى اقتصادى هم به یک رشد بالایى دست پیدا کند؛ نه، استقلال این است که یک ملت به هویت خود و به عزت خود معتقد و براى او اهمیت قائل باشد، براى حفظ او تلاش و کار کند و در مقابل متعرضین و مستهزئین، شرمنده‌ى اظهارات و جایگاه خود نباشد.(۲/۶/۸۷)

و) آزادی فکر و بیان هم یکی از ارزشهای انقلاب بود. مردم می-خواستند آزادانه فکر کنند. آن روز(رژیم طاغوت) آزادی فکر، آزادی بیان و آزادی تصمیم گیری هم نبود. مردم این را نمی خواستند، مردم می خواستند آزادی باشد.(۲۳/۲/۷۹)

۴- بیداری اسلامی و صدور انقلاب اسلامی

دومین نکته، لزوم ترسیم اهداف بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان است.نقطه متعالی ووالایی که بیداری ملت هارا باید سمت وسو دهد وآنان رابه آن نقطه برساند. با شناسایی این نقطه است که میتوان نقشه راه را ترسیم کرد وهدف های میانی ونزدیک را در آن ترسیم نمود.۹/۲/۹۲

جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی شناسد و ما باید در جنگ اعتقادیمان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. پیام قطعنامه شعار اصولی انقلاب اسلامی در جهان، گرسنگان و مستضعفین بوده و ترسیم کننده سیاست واقعی عدم تعهد کشورهای اسلامی و کشورهایی است که در آینده ای نزدیک و به یاری خدا، اسلام را به عنوان تنها مکتب نجات بخش بشریت می پذیرند و ذره ای هم از این سیاست عدول نخواهند کرد.(صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۱۱)

۵- الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

طراحی الگوی ایران- اسلامی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است. بنابراین افق کار باید بلندمرتبه و همراه با افزایش عمق دیده شود.(۱۴/۱۲/۹۱)

۶- پیشرفت و عدالت توأمان

برای دهه‌ی چهارم… دو شاخص عمده وجود دارد که باید این دو را حتماً بدست بیاوریم: یکی پیشرفت است، یکی عدالت. ما مثل بعضی از کشورها و نظام‌های دنیا فقط به پیشرفت فکر نمی‌کنیم؛ ما پیشرفت را همراه با عدالت می‌خواهیم….(۲/۶/۸۷)

۷- جایگاه روحانیت و مرجعیت

نصیحت علماى دینى را قدر بدانید، مغتنم بشمارید. گاهى علماى دین، بزرگان دین، مراجع حتّى، نصایحى میکنند، درباره‌‌‌‌‌‌ى مسائلى توصیه‌‌‌‌‌‌هائى میکنند؛ این را مغتنم بشمرید؛ اینها را حمل بر محبت و علاقه‌‌‌‌‌‌مندى بکنید.۱۸/۶/۸۸

۸- جایگاه مردم و ولی نعمتان

قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتى بالاتر از عبادتِ مسؤولى نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم، از راحت و آسایش و امنیتِ خود صرف‌نظر مى‌کند. این روحیه‌ى خدمتگزارى، خاکسارى، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را براى خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگى است.(۱۲/۵/۸۴)

۹- کارآمدی حکومت دینی و پیاده کردن اسلام حداکثری و اسلام فقاهتی

حاکم اسلامى در قبال مسائل مهمّ جامعه، در مقابل فقر مردم، در مقابل تبعیض و شکافهاى اجتماعى، در مقابل اخلاق و معنویت مردم، در قبال حفظ استقلال کشور و حفظ آزادى مردم – در آن حدودى که اسلام مقرّر کرده است – مسؤول است. اینها مسؤولیتهاست و چون اسلام این را خواسته و این به مردم تعلیم داده شده است و مردم ما به اسلام اعتقاد دارند، لذا توقّعشان از مسؤولان امر در کشور در هر رده‌اى این است که به این مسؤولیتها عمل کنند و آنچه را که به عنوان وظیفه بر عهده‌ى آنهاست، انجام دهند. کارآمدى حکومت به این معناست. اگر مردم این کارآمدى را در مسؤولان کشور مشاهده کنند، اعتقادشان به آنها و به نظام اسلامى و اسلام روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.۱۳/۱۲/۸۱

۱۰- تمدن اسلامی

بیداری اسلامی امروزه در صدر فهرست مسائل جهان اسلام و امت اسلامی است، پدیده شگرفی است که اگر به اذن ا… سالم بماند و ادامه یابد، قادر خواهد بود سر برآوردن تمدن اسلامی را در چشم اندازی نه چندان دور دست برای امت اسلامی و آنگاه برای جهان بشریت رقم زند. (۹/۲/۹۲)

۵ مرحله ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری برای شکل گیری تمدن اسلامی :

۱) انقلاب اسلامی
۲) نظام اسلامی
۳) دولت اسلامی
۴) جامعه اسلامی
۵) تمدن اسلامی

به فرموده مقام معظم رهبری ما هم اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم.

ب- ویژگی های شخصیتی و رفتاری

۱- مقاومت و استقامت

باید کسانی باشند که در مقابل فشارهای دشمنان مقاوم باشند، زود نترسند، زود از میدان خارج نشوند.(۲۵/۲/۹۲)

میخواهید زنده بمانید؟ میخواهید عزیز باشید؟ میخواهید در علم و عمل پیشرفته باشید؟ میخواهید جوانانتان سرافراز باشند؟ می-خواهید فردایتان فردای روشنی باشد؟ باید استقامت داشته باشید. (۲۵/۵/۸۴)

۲- قانون گرایی

عمل به قانون معیاری بسیار خوب و وسیله ای برای آرامش و آسایش ملت و حفظ وحدت ملی است و به هیچ دلیلی نباید کسی از آن تخطی کند.(۲۵/۲/۹۲)

۳- ساده زیستی

اولین کار این است که مسئولین کشور را افرادی انتخاب کنیم که مردمی باشند، ساده زیست باشند، درد مردم را بداند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند.(۲۲/۲/۸۸)

۴- رعایت اخلاق اسلامی و نپرداختن به حواشی

رابعاً باید تهذیب اخلاقی داشته باشد. نپرداختن به حواشی… تکیه این بوده است که برای مردم هزینه درست نکنند، مشکل درست نکنند، دغدغه آفرینی نکنند، مردم را دچار تشویش و نگرانی نکنند.(۷/۲/۹۲)

۵- اصل خرد جمعی و تدبیر

هر کسی می آید پایبند به انقلاب، پایبند به ارزش ها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی و پایبند به تدبیر باشد.(۱/۱/۹۲)

۶- صداقت

البته وعده بیخود و بی مبنا هم ندهند، درِ باغ سبزهای بی منطق هم باز نکنند، منطقی، معقول، منطبق با واقعیت و با توکل به خدای متعال، حرکت را پیش ببرند؛ انشاء… در آینده هم باید همین جور باشد.(۷/۲/۹۲)

۷- فسادستیزی

اصلح یعنی کسی که برای ریشه کنی فقر و فساد عزم جدی داشته باشد یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند. اصلح کسی است که هم به ترقی و پیشرفت کشور و توسعه ی اقتصادی و غیراقتصادی بیندیشد؛ هم زیر توهمات مربوط به توسعه، آنچنان محو و مات نشود که از یاد قشرهای مظلوم و ضعیف غافل بماند.(۱۷/۲/۸۴)

۸- مجاهدت

انسانی شایسته، وارسته، مومن، انقلابی، اهل استقامت و عزم و ایستادگی و برخوردار از همت جهادی را انتخاب کنند که بتواند بهتر از دیگر نامزدها، بار سنگین عزت و پیشرفت کشور را به دوش بکشد و به جلو ببرد.(۲۵/۲/۹۲)

۹- صبر و سعه صدر

در مواجهه با مشکلات، با موانع طبیعی، با همه موانعی که سد راه انسان در همه حرکت های کمال می شوند اگر صبر تمام نشود آن مانع تمام خواهد شد.(۱۹/۶/۸۷)

۱۰- رفتار غیر حزبی و غیر قبیله گرایی

میل به رفتارهای قبیله ای در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، از دیگر نقاط ضعف ماست. رفتار قبیله ای معنایش این است که تخطئه یا تاییدی که نسبت به کار کسی میکنیم، ناشی نباشد از ماهیت عمل او، ناشی باشد از نحوه ارتباط او با من… این رفتار اسلامی نیست، انقلابی نیست(۱۶/۵/۹۰)

۱۱- انتقادپذیری

برای شنیدن نقد، سینه گشاده و روی باز و گوش شنوا داشته باشید. هیچ ضرر نمی کنید از اینکه از شما انتقاد کنند. این یک هدیه ای است که به انسان داده می شود.(۱۲/۵/۸۴)

۱۲- شجاعت

شجاع، بااخلاص، روحیه مردمی، مومن به هدف ها و ارزش های انقلاب، مومن به مردم، مومن به نیروی مردم و معتقد به حق مردم.(۱/۱/۸۴)

۱۳- نشاط و شادابی

مردم باید به دنبال رئیس جمهوری باشند که توانایی، شادابی، احساس مسئولیت و آمادگی به کار داشته باشد.(۱/۱/۸۴)

۱۴- روحیه تهاجم به دشمن

روحیه‌ى تهاجم در مقابله‌ى با زورگویان بین‌المللى. یک وقت هست که زورگویان بین‌المللى مى‌آیند و می گویند که آقا شما فلان کار را کرده‌اید و ما رفع و رجوع مى‌کنیم و نه واللَّه، نه باللَّه…؛ ولى یک وقت هست که تهاجمش، تهاجم زورگویانه است؛ بهترین دفاع در چنین مواقعى هجوم است…. ما در مقام پاسخگویى نیستیم. چرا باید سوال بکنند تا کسى مجبور باشد پاسخ بدهد؟ آنها بى‌جا میکنند سؤال و ادعا میکنند. این روحیه، روحیه‌ى خوبى است؛ روحیه‌ى انقلاب این است؛ این است که حقیقت را روشن و درخشان می کند…(۲/۶/۸۴)

ج- توان مدیریتی و اجرایی

۱- استفاده از همه ظرفیت ها وتعامل با نخبگان

البته در این کار کارشناسى، مسئله‌ى تعامل با نخبگان هم … مطرح مى‌شود؛ یعنى از نخبگان استفاده کنید. نخبگان کشور زیادند و در این جمع و جمعهاى مرتبط با این جمع هم منحصر نمى‌شوند.ما انصافاً آدمهاى نخبه در کشور کم نداریم؛ در دانشگاهها هستند، در محیطهاى کارى و تحقیقاتى هستند. گاهى که انسان با افراد نخبه برخورد مى‌کند، مى‌فهمد که همه هم آماده و مشتاقند و دلشان مى‌خواهد کمک کنند؛ جویا و خواهان اینها باشید..۴/۶/۸۶

۲- اهمیت کار کارشناسی شده

اما مى‌خواهم تأکید کنم بر این‌که کار کارشناسى را حقیقتاً جدى بگیرید؛ بخصوص در کارهاى مبنایى و بنیانى، مثل مسأله‌ى برنامه‌ریزى و بودجه‌نویسى، یا مسأله‌ى شوراها و امثال اینها؛ اینها کارهاى بنیانى و ماندگار است؛ یعنى باید بماند. اگر کارِ کارشناسى عمیقِ دقیقِ همه‌جانبه‌ى متبحرانه‌اى انجام گرفت، این کار ماندگار خواهد شد؛ والّا اگر چنانچه گوشه‌ى کارشناسى‌اش سائیده بود، زحمات شما به هدر خواهد رفت.۴/۶/۸۶

۳- شایسته گزینی

همکاران خودش را از کسانی که مومن به حق مردم و مومن به کارآیی نظام جمهوری اسلامی هستند انتخاب کنند، وارد میدان عمل شوند و برای مردم کار کنند.۲۲/۲/۸۸

۴- تحول، خلاقیت و نوآوری

همه ما در هر بخشی که مشغول به کار هستیم مخاطب این خطاب هستیم: دولتمردان، مسئولان کشور، مدیران عالی رتبه و اقشار مختلف در هر بخشی از بخش ها در صورتی که کار را با جدیت دنبال کند و ابتکار و نوآوری در آن بکار بزنند و دانش را در آن بکار بگیرند رحمت خدا شامل حال آنان خواهد شد. (۱۸/۲/۸۴)

فعالیت و ابتکار و نوآورى و خلاقیت، اساس پیشرفت انسان و زندگى انسانى است. دست‌نشانده‌هاى دستگاه‌هاى قدرت در گذشته در کشور ما و امروز در بسیارى از کشورهاى وابسته‌ى این منطقه سعى مى‌کنند تقلید را جایگزین فعالیت و ابتکار کنند. امروز ورق برگشته است؛ نظام اسلامى میدان رشد را براى همه باز کرده است. ماییم و همتمان، ماییم و تلاشمان، ماییم و ابتکار و خلاقیتمان که بتوانیم. اگر تلاش کردیم، به نتیجه خواهیم رسید؛ این وعده‌ى لایتخلف الهى است. (۱۸/۲/۸۴)

۵- پشتکار و پرکاری

اولین حرف من این است که این سیره تلاش و مجاهدت مستقلانه و با اتکاء به خداوند متعال را رها نکنید. چون هر چه خیر و برکت برای کشور وجود دارد، در سایه این موضوع است. (۵/۶/۸۲)

د- شعارها و برنامه های عملیاتی

۱- شناخت وظیفه و حیطه اختیارات رئیس جمهور

آن کسانی که داوطلب می شوند اشتباه نکنند، بدانند مدیریت اجرایی کشور یعنی چه. نه در ارزیابی نیازی که کشور به یک قدرت اجرایی دارد، اشتباه کنند، نه در ارزیابی توان خودشان اشتباه کنند. اگر چنانچه ارزیابی درستی انجام دادند، بیایند توی میدان.(۲۵/۲/۹۲)

۲- قابل اجرا باشد و موهوم نباشد

گاهی بعضی ها– البته اشتباه می کنند- برای جلب آراء، شعارهایی می دهند که این شعارها، از حدود قدرت و اختیاراتشان بیرون است. اینها را مردم هوشمند ما می توانند بشناسند، مراقبت کنند، دقت کنند.(۲۵/۲/۹۲)

۳- در حد امکانات کشور باشد

آنچه که با واقعیات و امکانات کشور سازگار است، آنچه که به افزایش قدرت درونی ملت می انجامد، آنها را در شعارهایشان بگنجانند. این یکی از معیارهاست.(۲۵/۲/۹۲)

۴- انطباق با سیاست های کلان نظام داشته باشد

یکی از مواردی که به نظر ما باید در جهت گیری های کلی دولت مورد توجه قرار گیرد، مسئله سند چشم انداز است. این سند چشم انداز یک کار اساسی بود که در کشور انجام گرفت؛ بررسی شد، مطالعه شد، … با توجه به امکانات و واقعیات، این سند تنظیم شده.

۵- رعایت اولویت های زمانی و زیربنایی در اقتصاد

روزمره فکر کردن در مسائل اقتصادی مضر است، تغییر سیاست های اقتصادی به طور دائم مضر است در همه بخشها، بخصوص در اقتصاد- تکیه کردن بر نظرات غیرکارشناسی، مضر است؛ اعتماد کردن به شیوه های تزریقی اقتصادهای تحمیلی شرق وغرب، مضر است. اقتصادی باید سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد. (۷/۲/۹۲)

سیاست های دولت بایستى جورى برنامه‌‌‌‌‌‌ریزى کند که از ناحیه‌‌‌‌‌‌ى دولت، فشار تورمى روى مردم زیاد نشود….. بنابراین، سهم خودتان را در ایجاد فشار تورمى کم کنید؛ هر چه که ممکن است. این جزو کارهاى اساسى و مهم است. ۱۸/۶/۸۸

۶- تک بعدی نبودن و انسجام در برنامه

در اداره کشور هم همینجور است، در مسائل داخلی هم همینجور است، در اقتصاد هم همینجور است: باید با برنامه، با حکمت، با تدبیر، با نگاه بلندمدت و همه جانبه، با یک هندسه صحیح، کارها را مشاهده کنند، نگاه کنند، وارد میدان شوند. (۲۷/۲/۹۲)

۷- زیربنا بودن فرهنگ در برنامه ریزی ها

مسئله فرهنگ مسئله بسیار مهمی است. از این نبایستی غفلت کرد. ما چه می خواهیم بکنیم با اخلاق مردم، با فرهنگ مردم. آیا ما به عنوان دولت اسلامی می توانیم هدایت فرهنگی جامعه خودمان را رها کنیم؟ قطعاً نه. جزو وظایف ماست. باید در جهتی حرکت کنیم که مردم متدین بار بیایند، متدین عمل کنند، به مبانی دینی معتقد بشوند، عملاً پایبند بشوند. جهت گیری ما در همه زمینه ها باید این باشد. (۱۸/۶/۸۸)

۸- اعتقاد به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی

عزت و حکمت و مصلحت، یک مثلث الزامى براى چارچوب ارتباطات بین‌المللى ماست… ما نمى‌خواهیم عزتمان را با تکیه بر نژاد و ناسیونالیسم و حرف‌هایى که متأسفانه همه‌ى دنیا با تکیه به آن‌ها دور خودشان یک حصار مى‌کشند، ثابت کنیم… (۱۸/۴/۷۰)

ه- سابقه و عملکرد در مقاطع حساس انقلاب

داشتن عملکرد و سابقه و برخورداری از موضع شفاف در مقاطع حساس انقلاب اسلامی به طور مشخص: پیروزی انقلاب، توطئه های اوایل انقلاب، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی، دوران اصلاحات، غائله ۱۸ تیر ۷۸، فتنه ۸۸، حلقه انحرافی.

اشخاصی که انتخاب می کنید سوابقشان را مطالعه کنید، در زمان سابق چه جور بودند، سوابق خانوادگیشان چه هست، عقایدشان چه هست، مقدار معلوماتشان چه هست.(امام خمینی(ره) )

و- اطرافیان ونوع تبلیغات

۱- توجه به بیت المال و پرهیز از اسراف

همیشه نگران تبلیغات پرخرج کاندیداها هستم. در مردم سالاری دینی نباید تبلیغات پرخرج صورت بگیرد. اگر کسی برای خدا از اسراف در تبلیغات و کارهای ناباب اجتناب کرد. خدای متعال به او کمک خواهد کرد و او را در مقصودی که دارد موفق خواهد گرداند. (۶/۲/۷۲)

۲- عدم تخریب رقبا

از بداخلاقی های انتخاباتی باید به شدت پرهیز کنند، بدگویی کردن، اهانت کردن، تهمت زدن برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خار کردن، اینها راه ها و روشهای صحیح و اسلامی نیست. رقابت باید باشد، رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اسلامی. (۱۵/۱۰/۸۶)

۳- رعایت انصاف

رقابت ها را منصفانه کنند، حرف ها را منصفانه کنند، از جاده انصاف خارج نشوند، به طور طبیعی هر نامزدی حرفی دارد و حرف مقابل خود را رد می کند و این رد و ایراد فی نفسه اشکالی ندارد اما مشروط بر اینکه تویش بی انصافی نباشد. (۱/۱/۸۸)

۴- گرایش فکری و سیاسی اطرافیان و توجه به پاک بودن آنها

در باب فساد خوب است همه از اطرافیان و منصوبان خویشاوندی و شخصی خود شروع کنند. فساد را فقط در اشخاص دور دست نبینند، بلکه در نزدیکان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه کنند. (۲۰/۴/۸۱)

۵- پایبندی به امنیت ملی

همه نامزدهای انتخابات و هوادارانشان خودشان را در مقابل توطئه احتمالی دشمن مسئول امنیت بدانند، انتخابات را متهم نکنند، کسی آب به آسیاب دشمن نریزد، در تبلیغات القاء فضای اختلاف و ناامیدی نشود تا انشاءا… انتخابات خوبی داشته باشیم.

ز- چگونگی مواجهه دشمن با نامزد ریاست جمهوری

ببینید در میان نامزدها چه کسی است که دشمن از آمدنش خوشحال نمی شود. مردم به کسی رأی می دهند که بدانند در مقابل آمریکا و افزون طلبی های دولت های متجاوز و پرتوقع و خودکامه و کسانی که می خواهند اراده خود را بر ملت ایران تحمیل کنند خواهد ایستاد و نیز در مقابل تهاجم فرهنگ بیگانه ایستادگی خواهد کرد. مبادا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود برای دلخوشی دشمنان حرفی بر زبان جاری کنند. رضایت خدا را باید در نظر گرفت، رضایت اولیاء را باید در نظر گرفت.۵/۳/۸۴

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور