وقتی دوران رجعت فرا می‌رسد، حکومت ‌اسلامی اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» جهانی می‌شود و چندین میلیون سال، اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» روی کرۀ زمین حکومت می‌کنن
48 بازدید
تاریخ ارائه : 6/14/2014 10:24:00 AM
موضوع: امامت و مهدویت

مصحف حضرت زهرا،قانون اساسی رجعت

آیت الله مظاهری گفت: در زمان رجعت و حکومت اسلامی بعد از امام زمان«ارواحنافداه» که چندین هزار سال و بلکه میلیون‌ها سال، طول می‌کشد، قانون اساسی آن روز،‌ مُصحف زهرا(س) است.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید، طی سخنانی در درس اخلاق خویش به مناسبت ایام فاطمیه به شرحی کوتاه بر معانی «امّ ابیها» پرداخته و گفت: حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» حجّت بر ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» و ملکۀ عالم وجود هستند و این، یکی از معانی کنیۀ «ام أبیها» است.

وی افزود: این کنیۀ حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» سه معنا دارد و هر سه معنا، فوق‌العاده مهم است که اگر به آن توجّه شود، علاوه بر اینکه اعتقاد ما راجع به حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» زیاد می‌شود، بهتر می‌توانیم ایشان را به عنوان اسوه و سرمشق در زندگی خود قرار دهیم.

فاطمه«سلام‌الله‌علیها»، علّت غایی آفرینش

وی بیان داشت: معنای اوّل این است که حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، علّت غائی برای پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» بودند. در روایت معروف «لَوْلاکَ لما خَلَقْتُ الأفْلاکَ و لَوْلا عَلیٌ لَمْا خَلَقتُکَ و لَولا فاطِمَةُ لَمْا خَلَقْتُکُما» که قسمت اوّل آن، یعنی عبارت «لَوْلاکَ لما خَلَقْتُ الأفْلاکَ» از جهت سند متواتر است و شیعه و سنّی، گرچه با الفاظ مختلف، ولی همگی نقل کرده‌اند. پروردگار عالم فرموده است: یا رسول‌ الله، علت غائی عالم وجود، تو هستی و اگر تو نبودی، عالم را خلق نمی‌کردم.

وی افزود: ادامۀ روایت، یعنی عبارت «و لَوْلا عَلیٌ لَمْا خَلَقتُکَ و لَولا فاطِمَةُ لَمْا خَلَقْتُکُما»، اگرچه از جهت سند مانند قسمت اوّل نیست، امّا از اسرار شیعه است و مضمون آن در روایات و زیارات زیاد آمده است. اگر امیرالمؤمنین علی«سلام‌الله‌علیه» نبودند، خداوند پیغمبر اکرم‌«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» را خلق نمی‌کرد. یعنی علت غائیۀ پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، علی«سلام‌الله‌علیه» است. در ادامۀ روایت، ‌خداوند خطاب به رسول اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در معراج می‌فرماید: یا رسول الله! علت غائیۀ عالم، تو هستی و علت غائی تو، امیرالمؤمنین علی«سلام‌الله‌علیه» است و علّت غائی امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» و تو، زهراست. این معنا، به این امر برمی‌گردد که حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، علّت غائیۀ عالم وجود هستند و خداوند به خاطر حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، عالم وجود را خلق کرده است.

شخصیّت پیامبر«ص»؛ مرهون حضرت زهرا«س»

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: معنای دوّمی که از کنیۀ «ام أبیها» برداشت می‌شود، این است که شخصیّت پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، وابسته به زهراست. همان‏طور که شخص پیامبر گرامى«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» مرهون مادرشان مى‏باشند و حضرت آمنه«سلام‌الله‌علیها» براى شخص آن وجود مقدّس، جزءالعلّة هستند، مادر حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، یعنی حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها»، نیز چنین بودند. ایشان ‌با تلاش و کوشش فراوان، توانست سیزده سال اسلام عزیز را در مکّه یاری کند. اگر اموال حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» و تلاش و کوشش ایشان نبود، پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نمی‌توانست سیزده سال سخت را در مکه پشت سر بگذارد. اگر پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» توانستند سه سال با مشکلات و سختی‌های فراوانی در شعب أبی طالب به همراه چهل نفر استقامت کنند، در اثر تلاش و کوشش مادر حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» و اموال ایشان بود.

وی گفت: حضرت خدیجه (س) بر اساس روایتی به دختر گرامی خود حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» وصیّت کردند که به پدرت بگو: آن عبایی را که هنگام نزول وحی بر دوش می‌گرفتید، کفن من قرار دهید. این درخواست، از دو جهت قابل توجّه است: یکی اینکه عبای وحی است و متبرّک می‌باشد و دوّم اینکه: جداً تمام اموالشان را در راه اسلام عزیز داده بودند و هیچ نداشتند.حضرت رسول«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نیز طبق وصیت عمل نموده و همان عبا را کفن همسر گرامی‌شان قرار دادند. هنگام کفن کردن حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها»، جبرئیل نازل شد و یک کفن بهشتی برای حضرت آورد. پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نیز هم با عبای خود و هم با کفنی که جبرئیل آورده بود، حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» را تکفین نموده و ایشان را دفن کردند.

وی اضافه کرد: خود حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» نیز در ده سال حضور در مدینه،‌ با کمک امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه»، بسیار به پیامبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» کمک کردند. اگر ایشان و شوهرشان نبودند، پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» نمی‌توانستند ده سال مشکلات حضور در مدینه را پشت سر بگذارند.

فدک؛ حق و میراث حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»

وی با بیان این که اصل فدک، متعلّق به حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» بوده است، ابراز داشتند: طی سه سال محاصرۀ مسلمانان در شعب ابی‌طالب، یهودی‌ها آن را با یک قیمت فوق‌العاده ارزان، تصرّف کرده بودند. در حقیقت فدک، متعلق به حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» و میراث حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» بود. پس از فتح خیبر، وقتی پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فدک را گرفتند و به عنوان «فیء» در اختیار و تحت مالکیّت ایشان قرار گرفت، این ‌آیۀ شریفه نازل شد:

«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ‏...»یا رسول الله! فدک مال زهراست و آن را به زهرا بده. لذا به اقرار سنّی و شیعه، پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فدک را که مال حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» بود، به حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» تحویل دادند.

وی گفت: حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» در طول عمر مبارکشان، برای خود و خانواده، از درآمد فدک استفاده نمی‌کردند و درآمد آن را بین فقراى بنى‌هاشم و مهاجرین و انصار تقسیم مى‏نمودند. ایشان با یک زندگی فوق‌العاده ساده و در حدّ ضرورت، روزگار می‌گذراندند تا جایی که سورۀ مبارکۀ «هل اتی» نازل شد. زندگانی حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» خیلی مشکل بوده است؛ ایشان می‌توانستند از درآمد فدک، یک زندگی رفاهی پیدا کنند، امّا معتقد بودند فدَک باید فدای اسلام عزیز شود؛ لذا همۀ درآمد فدک را صرف اسلام ‌می‌کردند.

وی با تاکید بر این که شخصیّت پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و دین اسلام، متوقّف بر زهراست، اظهار داشت: اگر ما بگوییم که از نظر تاریخ، اسلام در مکّه، متوقّف بر حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» و در مدینه متوقّف بر حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» است، مسلّماً اشتباه نکرده‌ایم و قطعاً اغراق نگفته‌ایم. اگر پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» احترام خاصّی دارند، به خاطر شخصیت ایشان، به خاطر اسلام و به خاطر دین و قرآن است و وجود این شحصیّت، مرهون حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» و مادرشان حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها» است.

احترام ویژه به حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»

این استاد برجسته حوزه علمیه همچنین یادآور شد: معنای سوّمی هم که برای کنیۀ «امّ أبیها» وجود دارد، و ما باید در زندگی از آن سرمشق بگیریم، احترام به حضرت زهراست. معنای سوّم «امّ أبیها» آن است که احترام به حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، بر پیغمبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و همۀ ائمّۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» و عموم مردم، واجب و لازم است.

قضیۀ تسبیحات حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»

وی گفت: قضیۀ تسبیحات حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» نیز بسیار عجیب است. حضرت فاطمۀ زهرا«سلام‌الله‌علیها»، برای کارهای سخت خانه، با وجود چهار فرزند پشت سر هم، نیاز به کمک‌کار داشتند، لذا با اذن امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» برای طرح مشکل و گرفتن یک همکار، نزد پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» رفتند. پیامبر نیز نمی‌خواستند به حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» «نه» بگویند، پس به جای «نه» فرمودند: «یا فَاطِمَةُ أُعْطِیکِ مَا هُوَ خَیرٌ لَکِ مِنْ خَادِمٍ وَ مِنَ‏الدُّنْیابِمَا فِیهَا» یا فاطمه چیزی به تو عطا می‌کنم که برای تو، از خادم و دنیا و آنچه در دنیاست، بهتر است. سپس فرمودند: بعد از نماز، ‌سی و چهار مرتبه «الله‌اکبر»، سی و سه مرتبه «الحمدالله» و سی و سه مرتبه «سبحان الله» بگو؛ این کار، نزد خداوند متعال، از دنیا و آنچه در دنیاست، ارزش بیشتری دارد. در بعضی از روایات، آمده است که اگر پس از آن کلمۀ مقدّسۀ «لا اله الا الله» و «استغفر الله» نیز گفته شود، خوب است، ولی جزء تسبیحات نیست.اصلاح شود.

معنای حجیّت حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»

رییس عالی حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: در روایتی منسوب به امام حسن عسکری«سلام‌الله‌علیه»، ایشان فرمودند: «نَحنُ حُجَجُ اللَّه عَلَى خَلقِه وَ جَدَّتُنَا فَاطِمَة حُجّة اللَّه عَلَینا»ما امامان، حجّت بر مردم هستیم و فاطمه، حجّت برای ماست. این روایت معنای عجیب و دقیقی دارد. به طور خلاصه باید گفت: وقتی دوران رجعت فرا می‌رسد، حکومت ‌اسلامی اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» جهانی می‌شود و چندین میلیون سال، اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» روی کرۀ زمین حکومت می‌کنند. در این دوران، حجیّت حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» نمایان و آشکار می‌شود. اینکه امام عسکری«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند مادرم حضرت زهرا حجّت برماست، به این معناست که در این زمان، ملکۀ عالم وجود، حضرت ‌زهرا«سلام‌الله‌علیها» می‌شوند.