حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام مهدى (عج) حضرت بقیة‏الله (عج) فرمودند: «دختر رسول خدا، فاطمه (سلام الله علیها) براى من سرمشق و الگوى نیکویى
27 بازدید
تاریخ ارائه : 2/13/2013 12:17:00 PM
موضوع: تاریخ و سیره

 

حضرت زهرا سلام الله علیها در نگاه معصومین:

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)

در آخرین لحظات عمر مبارک حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وصایاى خویش را به همسرشان مى‏نمودند که «اى پسرعمو! توهرگز مرا در دوران زندگى دروغگو وخائن نیافتى و هرگز با فرمانت مخالفت نکردم.» على (علیه‌السلام) که شاهد درگذشت تنها یاور و تسلى بخش خود است، مى‏فرماید: «پناه به خدا! تو داناتر و پرهیزگارتر و گرامى‏تر و نیکوتر از آنى که من به جهت مخالفت کردنت‏با خود، تو را نکوهش کنم. دورى از تو و احساس فراقت‏برمن گران خواهد بود ولى گریزى از آن نیست. به خدا سوگند! با رفتنت مصیبت رسول خدا (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) را برمن تازه کردى. انالله و اناالیه راجعون از این مصیبت‏بزرگ و دردناک و تاثرآور و حزن‏انگیز![i]»

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام حسن مجتبى (علیه‌السلام)

امام حسن (علیه‌السلام) در موارد بسیارى از مادرشان سخن گفته‏اند. من جمله: «شبى دیدم مادرم در محراب به نماز ایستاده است و تا طلوع خورشید مشغول رکوع و سجود بود و شنیدم براى یکایک مردان و زنان دعا مى‏کرد و آنان را نام مى‏برد ولى براى خود چیزى نخواست. عرض کردم: مادر! چرا همان گونه که براى دیگران دعا مى‏کنى، براى خود دعا نمى‏کنى؟ فرمود: فرزندم! اول همسایه بعد از آن خانه[ii]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام حسین (علیه‌السلام)

امام حسین (علیه‌السلام) نقل مى‏کند: «آن زمان که رسول خدا (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) در خانه ام‏سلمه بود، صرصائیل (یکى از فرشتگان الهى) نزد پیامبر(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) آمد و عرض کرد: نور را به عقد نور درآور. پیامبر(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) فرمود: چه کسى را براى چه کسى؟ گفت: دخترت فاطمه (سلام الله علیها) را براى على‏ابن‏ابى‏طالب. سپس در حضور جبرئیل و میکائیل و صرصائیل فاطمه را به عقد على درآورد[iii]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام سجاد (علیه‌السلام)

امام سجاد (علیه‌السلام) مى‏فرماید: «وقتى که قیامت فرا رسد، منادى ندا مى‏دهد: در این روز، ترس و اندوهى به خود راه ندهید. همه خوشحال از این عفو عمومى سربالا مى‏برند. فاطمه (سلام الله علیها) وارد محشر مى‏شود و گفته مى‏شود کسانى که به آیات ما ایمان آوردند و مسلمان شدند به جز مسلمانانى که دوستدار اهل‏بیت هستند، همگى سرها را بزیر اندازند. آن گاه اعلام مى‏شود: این است فاطمه (سلام الله علیها) دخت محمد (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم). او و همراهانش به سوى بهشت مى‏روند. خداوند فرشته‏اى را خدمت وى مى‏فرستد و مى‏گوید: حاجتت را از من بخواه! فاطمه (سلام الله علیها) عرض مى‏دارد: پروردگارا! حاجت من آن است که مرا و کسانى را که فرزندان مرایارى کردند، مورد عفو قرار دهى[iv]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام محمدباقر (علیه‌السلام)

امام باقر (علیه‌السلام) به جابر روایت کردند که: «... چون قیامت‏شود، جبرئیل ندا مى‏دهد: خدیجه دختر خویلد کجاست؟ مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، ام کلثوم خوهر موسى کجایند؟ آنان از جاى بر مى‏خیزند... اى اهل محشر! امروز من کرامت را براى محمد و على و حسن و حسین و فاطمه علیهم السلام قرار دادم. سرها را پایین بیاندازید و چشمها را فرو ببندید، چون فاطمه(سلام الله علیها) مى‏خواهد به بهشت‏برود. سپس جبرئیل ناقه‏اى بهشتى مى‏آورد و آن حضرت را به بهشت مى‏برد و لیکن ایشان وقتى نزدیک بهشت مى‏رسد درنگ مى‏کند. خداوند مى‏فرماید: درنگ شما براى چیست؟

حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مى‏گوید: پروردگارا! دوست دارم در چنین روزى مقامم شناخته شود. خداوند مى‏فرماید: اى دختر حبیبم! برگرد و نظر افکن و هرکس را که دوستى تو یا دوستى یکى از فرزندان تو در دلش باشد، او را گرفته و وارد بهشت کن.» در ادامه امام باقر (علیه‌السلام) مى‏فرماید: «به خدا سوگند! اى جابر در آن روز فاطمه شیعیان و دوستانش را همانند پرنده‏اى که دانه خوب را از دانه بد جدا مى‏کند، از بین جمعیت جدا مى‏کند»

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام جعفر صادق (علیه‌السلام)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند «نبوت هیچ پیامبرى تکمیل نشد مگر این که به فضیلت آن حضرت اقرار نموده، محبت او را دارا باشد[v]

همچنین امام صادق (علیه‌السلام) در ذیل آیه شریفه «اناانزلناه فى‏لیلة‏القدر» مى‏فرماید: منظور از «لیلة‏» فاطمه و منظور از «قدر» خداوند است. (لیلة‌القدر یعنی فاطمه‌ی خدا) هرکس فاطمه (سلام الله علیها) را آن گونه که سزاوار است، بشناسد، «لیلة‏القدر» را درک کرده است.[vi]»

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام موسى کاظم (علیه‌السلام)

امام کاظم (علیه‌السلام) فرمودند: «در خانه‏اى که اسم محمد یا على، حسن، حسین، جعفر، عبدالله و از زنان فاطمه باشد، فقر و تنگدستى وارد نخواهد شد[vii]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)

امام رضا (علیه‌السلام) از پدران بزرگوار خود از رسول خدا (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) نقل مى‏کند که پس از ازدواج على و فاطمه (علیهما السلام) خداوند عزوجل فرمودند: «اگر على (علیه‌السلام) را نمى‏آفریدم براى دخترت فاطمه همتا و همسرى در روى زمین یافت نمى‏شد[viii]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام جواد (علیه‌السلام)

امام جواد (علیه‌السلام) خطاب به موسى بن قاسم که گفت: در حج از طرف مادرت نیز زیارت کردم و گاهى هم نکردم؛ فرمودند: «آن را زیاد کن، زیرا که برترین چیزى است که بدان عمل مى‏کنى[ix]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام هادى (علیه‌السلام)

آن حضرت در مورد علت نامگذارى حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به «فاطمه‏»، از رسول خدا(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) نقل مى‏کند: «دخترم فاطمه را بدان جهت فاطمه نامیدند که خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم به دور نگه مى‏دارد[x]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام حسن عسکرى (علیه‌السلام)

امام حسن عسکرى (علیه‌السلام) از امام على (علیه‌السلام)، از رسول خدا (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) نقل مى‏کند که: «آن هنگام که خداوند آدم و حوا را آفرید، آنان در بهشت‏به خود مباهات مى‏کردند. آدم به حوا گفت: خداوند هیچ مخلوقى بهتر از ما نیافریده است. خداوند به جبرئیل فرمود: این دو بنده‏ام را به فردوس برین ببر! زمانى که وارد فردوس شدند، چشمانشان به بانویى افتاد که جامه‏اى زیبا از جامه‏هاى بهشتى در برداشت و تاجى نورانى بر سرگذاشته و دو گوشواره درخشان به گوشش آویخته بود و بهشت از پرتو نور چهره‏اش درخشان بود. حضرت آدم به جبرئیل گفت: حبیبم جبرئیل! این بانو که از زیبایى چهره‏اش بهشت نورانى گشته، کیست؟ گفت: او فاطمه دختر محمد (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) پیامبرى از نسل تو است که در آخرالزمان خواهد آمد. گفت: این تاجى که برسردارد، چیست؟ پاسخ داد: شوهرش على‏بن ابیطالب (علیه‌السلام) است. گفت: این دو گشواره که بر دو گوش او است چیست؟ پاسخ داد: دو فرزندش حسن و حسین مى‏باشند. آدم گفت: حبیبم! آیا اینان پیش از من آفریده شده‏اند؟ گفت: بلى، اینان در علم مکنون خداوند چهارهزار سال پیش از آن که تو آفریده شوى، وجود داشتند[xi]

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از نگاه امام مهدى (عج)

حضرت بقیة‏الله (عج) فرمودند: «دختر رسول خدا، فاطمه (سلام الله علیها) براى من سرمشق و الگوى نیکویى است.»



[i] فاطمة‏الزهرا من المهد الى‏اللحد، ص 609 و 610; روضة‏الواعظین، ص 151.

[ii] بحارالانوار، ج 43، ص 81 و 82، حدیث 3.

[iii] همان، ج 43، ص 123، حدیث 31.

[iv] عوالم العلوم، 11/2/1780 و 1779.

[v] مدینة‏المعاجز به نقل: فاطمة‏الزهرا بهجة‏القلب المصطفى، ص 86.

[vi] بحارالانوار، ج 43، ص 65، حدیث 580.

[vii] سفینة‏البحار، ج 4، ص 295.

[viii] مسندالرضا ج 1، ص 141، حدیث 177

[ix] اصول کافى، ج 4، ص 314، حدیث 2.

[x] لسان المیزان، ج 3، ص 346.

[xi] بحارالانوار، ج 53، ص 180.

نوشته شده توسط عبدالزهرا | لینک ثابت | 3 یا زهرا

 

رسول خدا و حضرت زهرا سلام الله علیهما
موضوع: جمعه سیزدهم فروردین 1389 15:51

حضرت زهرا سلام الله علیها در کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله:

بالاترین مرحله قرب و نزدیکی به خدا، «فنا» است. «فنا» به معنى فراموش کردن همه چیز، و همه کس، و حتى فراموش کردن خویشتن در برابر خداوند است.

و این مقام عرفانی همان مقامی است که رسول خدا(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) در حق حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: «إنَّ الله یَرضَی لِرِضا فاطمه و یغضبُ لغضبها» «خداوند به رضایت فاطمه راضی می شود و به غضب او غضبناک می‌شود.[1]» بدیهى است علاقه پدر و فرزندى هرگز نمى‎تواند چنین سخنی را توجیه کند، زیرا پیغمبر(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) به عنوان «رسول الله» چیزى را اراده نمى‎کند جز آنچه خدا اراده کند و هماهنگى و رضاى فاطمه (سلام الله علیها) با خشنودى و رضاى خداوند دلیلى جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.

در ادامه‌ی این بحث به گوشه‌ای از احادیثی که رسول خدا(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) در مقامات حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرموده‌اند اشاره می‌شود.

1. «فإنَّما هى فاطمةُ بضعةٌ منِّى یُریبنى ما أرابَها و یُؤذینى ما آذاها»؛ «فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است آنچه او را آزار دهد، مرا آزار مى‏دهد و آنچه او را به زحمت افکند، مرا به زحمت مى‏افکند»

2. «یا عَلىُّ فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنّى وَ هِىَ نُورُ عَیْنى وَ ثَمَرةُ فُؤادى[2]» «اى على! فاطمه (سلام الله علیها) پاره‌اى از هستی من، روشنى چشم و میوه دل من است»

3. «یاسَلْمانُ حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ فى مِائَةٍ مِنَ الْمَواطِنِ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَواطِنِ، الْمَوْتُ[3]» «اى سلمان! دوستى فاطمه (سلام الله علیها) در صد جاى سود دارد که کمترین آنها، هنگام مرگ است»

4. «خِلْقَتُها (فاطِمَةَ) مِنْ نُورِ عَظَمَةِ اللَّهِ تَبارَکَ‏وتَعالى[4]» «آفرینش فاطمه (سلام الله علیها) از نور عظمت خداوند تبارک و تعالى است»

5. «اِنَّماسُمِّیَتْ اِبْنَتى فاطِمَةُ لاَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطَمَها وَ فَطَمَ مَنْ‏اَحَبَّها مِنَ‏النَّار[5].» «همانادخترم، فاطمه (سلام الله علیها) نامیده شد براى اینکه خداوندبزرگ او و دوستانش راازآتش بریده است»

6. حضرت فاطمه سلام الله علیها رکن علی(علیه‌السلام):

شیخ صدوق در کتاب امالى خود از جابر بن عبدالله روایت کرده که گفت: شنیدم که رسول خدا(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) سه روز قبل از رحلت خود به حضرت على(علیه‎السلام) مى‎فرمود: «اى پدر دو نوگل من! سلام بر تو باد، من درباره دو نوگل دنیوى خود به تو توصیه و سفارش مى‎نمایم، طولى نمى‎کشد که تو دو رکن زندگى خویش را از دست خواهى داد، من تو را به خداوند مى‎سپارم»

هنگامى که پیامبر اسلام از جهان رحلت کرد، على بن ابى طالب فرمود:

«این یکى از آن دو رکن من بود که رسول خدا (صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) به من خبر داد. و پس از آن که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) شهید شدند فرمود: این دومین رکنى بود که پیغمبر خدا(صلى‌الله علیه‌وآله‌وسلّم) به من خبر داد[6]»


[1]  رجوع کنید به : صحیح بخاری کتاب الخمس 4/96 ، و باب غزوه خیبر 5/177، مستدرک حاکم نیشابوری 3 / 167 حدیث 4730، الاصابه عسقلانی 4/375، صواعق ابن حجر ص 105، کنز العمّال: 12 / 111 حدیث 34238 و 13 / 674 حدیث 37725؛

همچنین در حدیثی دیگر فرمودند: هر کس فاطمه را خشنود سازد، پیامبر را خشنود ساخته و هر کس او را خشمگین کند، پیامبر را غضبناک نموده است.   

[2]  روضة الواعظین، ج 1، ص 150

[3]  امالى مفید، ص 260

[4]  طبرى محمدبن‏على ،بشارة المصطفى، ص 139

[5]  مجلسى محمدباقر، بحارالانوار، ج 43، ص 103

[6]  امالى الصدوق، ص 117، ش 4

نوشته شده توسط عبدالزهرا | لینک ثابت | 2 یا زهرا