اسلام و آینده آن در فرانسه
29 بازدید
تاریخ ارائه : 12/25/2012 11:57:00 AM
موضوع: جامعه شناسی

 

اسلام و آینده آن در فرانسه

پیش‏بینی می‏شود تحولات اجتماعی بافت جمعیتی فرانسه به تدریج به نفع مسلمانان در افزایش باشد تا آنجا که مراکز اسلامی، جمعیتی 8 میلیونی را برای مسلمانان پیش‏بینی می‏کنند. این تحول به تدریج تاثیر زیادی بر گفتمان سیاسی فرانسه میگذارد.
.فرانسه بزرگترین کشور اروپای غربی است این کشور از فلاتهای مرتفع، سلسله جبال و سرزمینهای پست تشکیل شده است. و با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس و ایتالیا هم‏مرز است.

در هر دو جنگ جهانی اول و دوم فرانسه بخش زیادی از ثروت و قدرتش را از دست داد. با این حال امروز فرانسه ششمین کشور صنعتی دنیاست.

درحالی که پیروان اسلام پس از کاتولیک دومین جمعیت بزرگ دینی کشور فرانسه هستند و جامعه مسلمان این کشور بزرگترین جامعه اقلیت اروپا را تشکیل داده اند اما مقامات فرانسه نگران هستند تفکرات مسلمانان راهی برای نفوذ ایدئولوژی افراط گرایانه در این کشور باشد.

ترس و نگرانی که تنها به واسطه اشاعه باورهای نادرست درباره اسلام به وجود آمده و ناشی از اسلام هراسی است.

پیشینه ورود اسلام به فرانسه به سده ۸ و ۹ میلادی باز می‌گردد. بر اساس تخمین آماری سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا مسلمانان حدود ۱۰ درصد از جمعیت فرانسه را تشکیل می‌دهند؛ و حدود یک چهارم از جمعیت شهر مارسی را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

اما آنچه قابل بیان است این است که تعداد جمعیت مسلمانان فرانسه به طور مشخص روشن نیست، اما طی سال‌های اخیر منابع رسمی داخلی مثل وزارت کشور و رسانه‌های این کشور رقمی در حدود شش میلیون را برای جمعیت مسلمانان فرانسه اعلام می‌کنند. جامعه الجزایری‏ها مهم ترین و قدیمی ترین جامعه مسلمانان الجزایر هستند و مغربی ها، تونسی ها، آفریقایی ها، ترک ها و مسلمانان آسیایی از جمله گروه های عمده در فرانسه محسوب می‏شوند. بررسی تحولات فرانسه نشان می‏دهد که دولتمردان فرانسوی در سال های اخیر عملا واقعیت جمعیت شش میلیونی مسلمان این کشور و تاثیر آن در تحولات داخلی را پذیرفته اند، اما در چهارچوب نظام سیاسی این کشور، استراتژی خود را مبتنی بر تحلیل و هضم تدریجی فرهنگ مسلمانان در فرهنگ فرانسوی قرار داده‏اند.

و همین استراتژی دولت فرانسه باعث شده است فشار زیادی بر مسلمانان وارد شود و اکثریت آنان به صورت شهروندان درجه دوم باشند.

با وجود تمام فشارها فعالیت‌های مسلمانان در فرانسه گسترده‌است. در ۱۹۲۷ با کمک دولت فرانسه مسجد پاریس توسط معماران سنتی آفریقای شمالی بنا شد. از آن زمان تاکنون مساجد متعددی در سراسر فرانسه ساخته شده‌است و مدارس اسلامی نیز وجود دارد.

افزایش فعالیت گروه‏های اسلامی باعث شد تاسیاست‏مداران در سال ۲۰۰۴ قانونی را تصویب کنند تا به موجب آن زنان مسلمان از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شوند.

قانون دولت فرانسه، که به عنوان " ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدرسه‌های فرانسه " از جانب دولت این کشور پیشنهاد شد و با تصویب آن، استفاده از حجاب اسلامی در مدارس فرانسه رسماً غیرقانونی شد. پیش از آن نیز اغلب مدارس فرانسه به سختی به دانش آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های خود حاضر شوند.

این ممنوعیت مستقیماً با مفاد مربوط به آزادی ادیان که در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل مصوب سال ۱۹۴۸و نیز کنوانسیون حفاظت از حقوق بشر و آزادی‏‌های اساسی اروپا مصوب سال ۱۹۵۰ درج شده است، تضاد دارد.

در شرایطی که اطاعت مسلمانان فرانسه از این قانون نشانه موجه بودن آن در نظر مسلمانان نیست، بسیاری از دختران مسلمان فرانسه به واسطه این ممنوعیت برای تحصیل به کشورهای همسایه سفر کرده یا در مدارس خصوصی حاضر می‌شوند تا بتوانند حجاب و هویت دینی خود را حفظ کنند.

اما با همه مشکلات به وجود آمده تبعیت مسلمانان فرانسه از قرآن و معارف اسلامی نمود مشخصی دارد.

اما قرآن؛ برای اولین بار در سال ۱۶۴۷ توسط " آندره دوری‏‌یه " مستقیماً از روی متن عربی به زبان فرانسه ترجمه شد. او در حدود سال ۱۶۴۰ ترجمهٔ قرآن را آغاز کرد و برای نخستین بار کتاب دینی مسلمانان را مستقیماً از روی متن عربی به یکی از زبان‌های زنده اروپایی ترجمه کرد. او بر خلاف آنچه که تا پیش از آن در بین مترجمان قرآن متداول بود، کشیشی متعصب نبود بلکه سیاست‌مدار بود.

این ترجمه در سال ۱۶۴۹، تجدید چاپ شد و در همان سال به زبان انگلیسی (توسط الکساندر راس) سپس به زبان‌های هلندی، آلمانی و روسی ترجمه شد. و از تاریخ انتشار تا سال ۱۷۸۵، ۲۴ بار به چاپ رسید. دوری‏یه در ترجمه خود از تفاسیر و کتب علوم قرآنی نیز استفاده کرده‌است.

دومین ترجمهٔ قرآن به زبان فرانسوی، توسط کلود-اتی‌ین ساواری در دوجلد در ۱۷۸۳ منتشر شد. این ترجمه ۱۹ بار تجدید چاپ شد

 

اما این ترجمه‏ها گاها برای پیشرفت اسلام در اروپا انجام نمی‏شد، یعنی مسلمانان نقشی در ترجمه قرآن به فرانسه نداشتند و فرانسویان با هدف شناخت بهتر اسلام و گاه با اهداف استعماری قرآن را به فرانسه ترجمه می‌کردند. در سال ۱۹۲۹ ادوارد مونته، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ژنو، ترجمه جدیدی از قرآن مجید در ژنو و پاریس منتشر کرد.

فهرست مهم‌ترین ترجمه‌های کامل قرآن به زبان فرانسوی که شامل مترجم قرآن، نام کامل عنوان ترجمه ،توضیحات، تاریخ و محل چاپ است از قرار ذیل است:

 

۱. غلامحسین ابوالقاسمی فخری قرآن Le Coran متن آیات به خط عثمان طه، حرف نگاری و آوا نگاری با حروف لاتینی و ترجمه آیات با رنگ‌های متفاوت، ترجمه به زبان فرانسه قم، انتشارات انصاریان، ۲۰۰۰.

۲ . ژاک برک

Jacques Berque قرآن کریم ترجمه به زبان فرانسه پاریس، ۱۹۹۰.

۳. رژی بلاشر

Régis Blachère درآمدی بر قرآن ترجمه به زبان فرانسه، به ترتیب نزول آیات و تقویی تاریخی سوره‌ها پاریس، ۱۹۴۷-۱۹۵۰، ۱۹۵۷، ۱۹۶۶، ۱۹۷۶.

۴ .حمزه بوبکر

Hamza Boubakeur قرآن Le Coran ترجمه به زبان فرانسه پاریس، ۱۹۷۲، ۱۹۷۷، ۱۹۷۹.

۵ .احمد بودیب Ahmed Boudib واژه‌نامه قران Le Coran Glorieux بدون متن عربی، شامل مقدمه‌ای مفصل درباره شجره‌نامه و زندگی پیامبر اسلام و مقدمه‌ای کوتاه شامل سوره فاتحه و شرح گسترش اسلام در کشورهای مختلف، همراه با حواشی، ترجمه و شرح به زبان فرانسه پاریس و انگلستان، ۱۹۶۷.

مؤسسات اسلامی این کشور سالهاست که فعالیت خود را ادامه می‏دهند و از تمام حقوق مسلمانان این کشور دفاع می‏کنند. نهادهای اسلامی خصوصی گام‏های مؤثری را برای حمایت از مسلمانان این کشور برداشتند تا این‏که نخستین مؤسسه دولتی اسلامی فرانسه، با نام " ابن سینا " ( دانشمند بزرگ ایرانی ) برای مبارزه با پدیده اسلام‌هراسی و تعلیم امامان جمعه و واعظان اسلامی افتتاح ‌شد.

ضرورت تأ‏سیس مؤسسه‌ای برای مبارزه با اسلام‌هراسی که در جامعه امروز فرانسه بسیار شایع شده، بیش از پیش جلب توجه می‌کرد.زیرا تعداد مسلمانان هر ساله رو به افزایش می‏نهاد. مثلا فقط در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴۰۰۰ نفر در فرانسه به اسلام گرویدند.

اما پیش‏بینی می‏شود تحولات اجتماعی بافت جمعیتی فرانسه به تدریج به نفع مسلمانان در افزایش باشد تا آنجا که مراکز اسلامی، جمعیتی 8 میلیونی را برای مسلمانان پیش‏بینی می‏کنند. این تحول به تدریج تاثیر زیادی بر گفتمان سیاسی فرانسه میگذارد. برای تایید این نظریه کافی است بر بحثهای همیشگی درباره بهترین راه تعامل با "اسلام فرانسوی" که نشان دهنده ترس شدید از پیشروی این پدیده و احتمال عدم توانایی برای کنترل آنست، دقت کنیم.

سوالی که اکنون بزرگترین کارشناسان سیاسی را سردرگم کرده است اینست که"با اسلام،در داخل یک نظام جمهوری چه باید کرد"؟ یا " آیا یک مسلمان می‏تواند در درون یک جمهوری، دیندار زندگی کند؟"

با این حال مشکلاتی روبروی مسلمانان فرانسه قرار دارد که ذکر آنها لازم است.

فرانسه 6ملیون مسلمان را در خود جا داده است اما فقط 1500 مسجد دارد که بیشتر آنها اتاقهایی کوچک درون خانه ها هستند.و یا مکانهایی خالی که گروههای کوچک آنها را اداره میکنند. هر طرحی برای ساختن مسجد در فرانسه با مشکلات بوروکراسی زیادی روبروست. در همین حال مساجد بزرگ فعلی فرانسه مثل مسجد پاریس، و لیون و مرسیلیا به ابزاری برای منافع سیاسی وشخصی تامین کنندگان مالی آنها تبدیل شده اند. حتی انتخاب ائمه جماعات چارچوب و ضابطه مشخصی ندارد.

فرار حکومت از شکل دادن اسلام فرانسوی و بر عهده گرفتن موسسسات مذهبی نتائج فاجعه باری خواهد داشت.

مهمترین این مشکلات بحران نمایندگی مسلمانان در مجالس فرانسه است.این بحران ناشی از اختلافات سیاسی دایمی بین هیأتهای دینی است که ضمن اینکه  نمایندگان مسلمانان می شوند هر کدام نگرش سیاسی خود را داشته و حامی یک جریان خاص هستند که این موضوع باعث عدم اتحاد آنان می شود. مثل مسجد پاریس که به رژیم الجزایر نزدیک است و بطور سنتی به جناح راست رای میدهد ویا "فدرالی ملی مسلمانان " که به اعتدال و نزدیکی به نظام مغرب(مراکش) معروف است ویا "اتحاد سازمانهای اسلامی" که منظم ترین ومنسجم ترین این گروههاست وبه تمایل به جناح چپ شهرت دارد.

................................

پایان پیام/ 104 و 148