رسانه زمانی اسلامی است که همه ساز و کارهایش از سیاست‌گذاری تا طراحی و برنامه‌ریزی، مدیریت، ساختار، تهیه، نمایش و جزئی‌ترین برنامه‌ها با حداقل‌های دینی
44 بازدید
تاریخ ارائه : 1/31/2013 10:36:00 AM
موضوع: تبلیغ
عضو جامعه مدرسین:
نظام جامع تبلیغ دین در رسانه تدوین شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که رسانه منتقل کننده پیام دین و ساز و کارهای تعریف شده برای رسانه فراتر از جنس تبلیغ دین است، خواستار تدوین نظام جامع تبلیغ دین در رسانه شد.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ  «حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی»، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های دین و رسانه به تبیین مفهوم دین و رسانه و نسبت بین این دو پرداخت.

 

وی با بیان این‌که هدف از بیان دین، اسلامی است که در مکتب اهل بیت‌(ع) تجلی یافته و هدف از بیان رسانه، رسانه ملی است، افزود: اسلام اهل بیت‌(ع) امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تجلی یافته و رسانه ملی یکی از نهادهای بسیار تأثیرگذار در نظام است.

 

کعبی عملکرد رسانه را صرفا انتقال و تبلیغ مباحث اسلامی ندانست و با بیان این‌که ساز و کارهای تعریف شده برای رسانه فراتر از جنس تبلیغ دین است، خواستار تدوین نظام جامع تبلیغ دین در رسانه شد.

وی نگاه سکولار در حوزه رسانه را صحیح ندانست و گفت: جدا کردن بخشی از رسانه به عنوان شبکه معارف و قرآن و بی‌توجهی به بخش‌های گوناگون دیگر رسانه که هیچ سنخیتی با قلمرو دین و کارکردهای دین نداشته باشد، منجر به رسانه سکولار و جدایی دین از ساحت‌های اجتماعی می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تعریف از رسانه دینی را عموم و خصوص مطلق عنوان و اظهار کرد: رسانه بخشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است که مأموریت تبیین، ترویج و انتقال پیام دینی برای خلق سبک نوینی از زندگی برای انسان معاصر که منتهی به تمدن‌سازی می‌شود را به عهده دارد.

وی با بیان این‌که به جای اسلام رسانه‌ای در جست‌وجوی رسانه اسلامی هستیم، یادآور شد: رسانه زمانی اسلامی است که همه ساز و کارهایش از سیاست‌گذاری تا طراحی و برنامه‌ریزی، مدیریت، ساختار، تهیه، نمایش و جزئی‌ترین برنامه‌ها با حداقل‌های دینی تنافی نداشته باشد. 

کعبی در بخش دیگری از سخنان خود از مرکز پژوهش‌ها و دانشکده اسلامی صدا و سیما به عنوان نقطه ارتباط روحانیت و رسانه‌های دینی خواست تا به دنبال ساز و کاری باشند و در ارتباط و حرکت به سمت رسانه اسلامی، طراز اسلام و مکتب اهل بیت‌(ع) را طراحی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: قوانین و مقررات نظام در بخش رسانه تا دغدغه‌های مراجع تقلید و اساتید و کارشناسان دینی، لزوم توجه به این‌که رسانه اسلامی یک مدرسه جامعی است که خروجی آن باید حقایق اسلام ناب محمدی‌(ص) و معارف اهل بیت دوچندان می‌کند.

 

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که رسانه منتقل کننده پیام دین است و باید نظام جامع تبلیغ دین در رسانه تدوین شود، گفت: رسانه دین، حوزه ارشادی است که باید روحانیت به آن ورود پیدا کرده و آسیب‌ها و مشکلات آن را به عنوان یک وظیفه دینی منتقل کنند.

وی همچنین تدوین سیاست‌های کلان در رسانه ملی را ضروری دانست و با بیان این‌که سیاست‌ها از معارف کلان اهل بیت‌(ع) استخراج شود، گفت: اگر تنها راهبرد تدوین و در شبکه‌ها شورای راهبردی تشکیل شود اما بین راهبردها با اجرا فاصله بیفتد، راه به جایی نخواهیم برد.

کعبی با بیان این‌که تبیین یکی از وظایف دین است، فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در حوزه دین را مناسب ارزیابی کرد و خواستار بازتولید پیام دین با زبان رسانه و مطرح شدن آن به شکل پالایش‌ شده برای جامعه مخاطبات و در اصل انتقال پیام دین شد.

 وی اظهار داشت: باید در تولید پیامی که به تقویت ایمان دینی مردم منجر شود تلاش کنیم و به تعریف منظومه‌ای بپردازیم که بین تولید، فرآوری، مدیریت و توزیع پیام نسبت درستی برقرار شود.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به تولید پیام دینی در حوزه عملیه قم، یافتن روش مناسب برای انتقال این پیام را ضروری دانست و گفت: پژوهشگران به بررسی روش‌های مناسب برای انتقال پیام دین بپردازند تا به زبان زنده و امروزی منتقل شود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به وقوع بیداری اسلامی در منطقه، از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواست تا به سمت تولید محصولاتی حرکت کند که تجربه مردم‌سالاری دینی را براساس اقتضائات جهانی ظهور و بروز دهد.

سرویس خبرنگاران/ داخلی/ بیطرفان

........................

پایان پیام/ 118